Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9076
Title: قيم المواطنة في مناهج المواد الاجتماعية (تربية مدنية - تاريخ) للمرحلة الابتدائية
Authors: الوناس مزياني
صوالح, روبة
Issue Date: 2015
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى قيم المواطنة في محتوى كتب المواد الاجتماعية (تاريخ- تربية مدنية) للسنتين الرابعة والخامسة من التعليم الابتدائي، و تمحورت مشكلة الدراسة في التساؤلات التالية: 1- ما مستوى قيم المواطنة التي يشتمل عليها كتاب التربية المدنية للسنة الرابعة ابتدائي؟ 2- ما مستوى قيم المواطنة التي يشتمل عليها كتاب التاريخ للسنة الخامسة ابتدائي؟ 3- ما درجة التوافق بين قيم المواطنة التي ينميها كتاب التاريخ والتي ينميها منهج التربية المدنية للسنتين الرابعة والخامسة ابتدائي من حيث الأولوية والترتيب؟ 4- ما الوزن النسبي لكل قيمة من قيم المواطنة – موضوع البحث- من بين القيم ككل؟. 5- ما الوزن النسبي لكل قيمة في كل موضوع من مواضيع الكتابين ؟ وشمل مجتمع الدراسة كتب المواد الإجتماعية المقررة على تلاميذ السنة الرابعة والخامسة من التعليم الابتدائي للعام الدراسي 2014/2015 م. استخدمنا أسلوب تحليل المحتوى، واعتمدنا الكلمة، والجملة ، والفكرة، وحدات للتحليل، كما أعددنا تصنيفا خاصا للقيم لغرض البحث تضمن 6 قيم، كما قمنا بناء على هذا التصنيف بإعداد استمارة للتحليل، و من ثم أفرغنا النتائج ، و استخدمنا الأساليب الإحصائية المناسبة. وتوصلت الدراسة الحالية للنتائج التالية: 1- مستوى قيم المواطنة المتضمنة في محتوى كتاب التربية المدنية للسنة الرابعة ابتدائي متوسط ، بحيث احتلت قيم الحقوق وحماية البيئة والإنتماء تكرارات عالية ، مقابل حصول المشاركة وتحمل المسؤولية والواجبات على أقل التكرارات . 2- مستوى قيم المواطنة المتضمنة في محتوى كتاب التاريخ للسنة الخامسة ابتدائي متوسط لكن كان لقيمة الإنتماء والمشاركة وحماية البيئة والحقوق الحظ الأكبر من خلال تكراراتها المرتفعة مقارنة بقيمتي تحمل المسؤولية والواجبات والتي حظيت بتكرارات منخفضة. 3- هناك توافق جزئي بين الكتابين في قيم المواطنة، إلا أنه ليس هناك توازن في عرضها في كلا الكتابين، وأسفرت الدراسة عن أسبقية كتاب التاريخ في تنمية قيم المواطنة عن كتاب التربية المدنية. 4- الأوزان النسبية لقيم المواطنة في موضوعات كتاب التربية المدنية تبدوا منسجمة في توزيعها ومتوافقة في حين تتباعد الأوزان النسبية لقيم المواطنة في موضوعات كتاب التاريخ ، مما يؤكد انعدام توزيعها في موضوعات الكتاب ، وهذا راجع لخصوصية كلا من الكتابين. 5- الأوزان النسبية لكل قيمة من قيم المواطنة وفي كل موضوع على حدى كانت مناسبتية مما يشكل خطرا على ترسيخها لدى المتعلمين. وبناء على ذلك أوصت الدراسة بضرورة إحداث نوع من التوازن في تناول قيم المواطنة أكثر غزارة من خلال تقويم كتابي التربية المدنية والتاريخ وإجراء التعديل المناسب عليها، والحرص على توازنها، وزيادة الحجم الساعي لهذه المواد . و ضرورة الممارسة الميدانية لأنشطة المواد الإجتماعية، من خلال التنسيق بين الجهات الوصية كما أوصلت دراستنا بإجراء بعض الدراسات المتصلة بموضوع البحث ، وكذلك تفعيل دور المشرفين التربويين اتجاه هذه المواد والحرص على زيارة الأساتذة فيها وتوجيههم ،والتأكيد على ضرورة الممارسات الميدانية الفعلية في تقديم نشاطي التربية المدنية والتاريخ .
This study aimed to detect the level of the values of citizenship in social content written materials (history - civic education) for the fourth and fifth years of primary education, and focused study the problem in the following questions: 1- What is the level of citizenship, which includes the Book of civic education for the fourth year of primary values? 2- What is the level of citizenship that is embodied in the history book of the fifth year of primary values? 3- What is the degree of compatibility between values citizenship in the history book which values citizenship in the civic education book Civil fourth and fifth years of primary school, where the priority ranking? 4- What is the relative weight of each value of the values of citizenship - the subject of Seat- between values as a whole? 5- What is the relative weight of each value in each of the themes of the books? The study population included and wrote articles Social pupils assessed on the fourth and fifth year of primary education for the academic year 2014/2015 m. We used content analysis method we have adopted the word, and sentence, and the idea, and the units of analysis, as we have prepared a special classification of values for the purpose of the study included 6 values, as we build on this classification to prepare a form for analysis, and then we have exhausted the results, and we used statistical appropriate methods. And exited the current study, the following results: 1- The level of citizenship contained in the book of civic education for the fourth year average primary content values, so that occupied the rights and values of environmental protection and belonging high iterations, compared to get involved and take responsibility and duties on less iterations. 2- The level of citizenship embodied in the history book for the fifth year primary content Average values but it was the value of belonging, participation and protection of the environment and the rights of the largest fortune through high duplicates compared responsibility and duties, which received low duplicates. 3- A partial compatibility between the two books in the values of citizenship, but there is no balance in its presentation in Both books, and study resulted in the primacy of the book of history in the development of citizenship civics book values. 4- The relative weights of the values of citizenship, civic education in the book seem consistent in distribution and compatible themes while diverge relative weights to the values of citizenship in the history book themes, which confirms the lack of distribution in the subjects of the book, and this is due to the privacy of both books. 5- The relative weights for each value of citizenship values in each subject separately on special occasions was posing a threat to the consolidation of learners. Based on that study recommended creation of a sort of balance in dealing with the values of citizenship heavier through written civics, history and make an appropriate evaluation of the amendment, being careful to balance, and increase the Courier of this material size. And the need to practice field for the activities of Social materials, through coordination between the commandment also brought our study make some related to the topic of research studies, as well as activating the role of the supervisors' direction of these materials and to ensure that visiting professors them and guide them, and to emphasize the need for actual field practices in the provision of civil My Education and history.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9076
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
soileh_rouba.pdf1,53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.