Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9149
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبرقوق عبد القادر-
dc.contributor.authorغنبازي, الزبير-
dc.contributor.authorبراهيمي, توفيق-
dc.date.accessioned2015-10-29T09:55:58Z-
dc.date.available2015-10-29T09:55:58Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9149-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح - ورقلةen_US
dc.description.abstractتندرج هذه الدراسة ضمن الدراسات الوصفية و التي هدفت إلى تحديد وكشف عن نوع علاقة بين مستوى الاحتراق النفسي والنمط السلوكي (أ-ب) لشخصية أستاذ التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي بمدينتي ورقلة والوادي , حيث قدر عينة البحث الأساسية ب: 55 أستاذا بنسبة % 28 اختيرت بطريقة عشوائية , منها 30 من ذوي النمط (أ) , و25 من ذوي النمط (ب) . وتمحورت الدراسة حول التساؤلات الفرعية التالية: • ما هو مستوى الاحتراق النفسي العام لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي ؟ • ما نوع العلاقة بين الاحتراق النفسي والنمط السلوكي (أ-ب) لأساتذة التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي ؟ وتم الاعتماد على الأدوات البحثية التالية: مقياس نمط الشخصية تصميم: بورتنر Bortner مقياس الاحتراق النفسي تصميم: ماسلاش Maslach , وحساب المتوسطات الحسابي , ومعامل بيرسون والانحراف المعياري . وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية: • هناك مستوى متوسط الاحتراق النفسي لدي أساتذة التربية البدنية والرياضية بمدينتي ورقلة والوادي للطور الثانوي • عدم تحقق الفرضية الثانية وهي هناك علاقة طردية بين مستوي الاحتراق النفسي والنمط السلوكي (أ) وعلاقة عكسية بين مستوي الاحتراق النفسي والنمط السلوكي (ب)en_US
dc.description.abstractThis study falls within the descriptive studies, which aims to identify and detect the type of relationship between the burnout level and pattern of behavior (A-B) of the personality of a professor of physical education and sports secondary phase in the cities of Ouargla and the valley, where the research sample core was estimated at: 55 professor by 28% selected randomly 30 of them with the pattern (A), and 25 with the pattern (B(. The study focused on the situation following questions: • What is the level of burnout year the professor of physical education and sports secondary phase? • What Variety relationship between burnout and behavioral pattern of the character (A, B) for professors physical education and sports secondary phase? It was relying on the following research Alawat: personal style scale design: scale burnout design: Maslash Maslach and scale personal style design: Portnr Bortner, and calculate averages and Pearson coefficient and standard deviation The study concluded the following results: • There is a moderate level in the burnout professor of physical education and sports for the cities of the valley and Ouargla and secondary phase. • Do not check the second hypothesis which there is a direct correlation between burnout and style behavioral level (A) and an inverse relationship between burnout and style behavioral level(B.(-
dc.subjectالاحتراق النفسي-
dc.subjectالنمط السلوكي-
dc.subjectأساتذة التربية البدنية والرياضية-
dc.subjectالطور الثانوي-
dc.titleالاحتراق النفسي وعلاقته بالنمط السلوكي للشخصية (أ-ب) لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي دراسة ميدانية على مستوى مدينتي ورقلة والواديen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ganbazi_Brahimi.pdf5,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.