Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9149
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | برقوق عبد القادر | - |
dc.contributor.author | غنبازي, الزبير | - |
dc.contributor.author | براهيمي, توفيق | - |
dc.date.accessioned | 2015-10-29T09:55:58Z | - |
dc.date.available | 2015-10-29T09:55:58Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9149 | - |
dc.description | جامعة قاصدي مرباح - ورقلة | en_US |
dc.description.abstract | تندرج هذه الدراسة ضمن الدراسات الوصفية و التي هدفت إلى تحديد وكشف عن نوع علاقة بين مستوى الاحتراق النفسي والنمط السلوكي (أ-ب) لشخصية أستاذ التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي بمدينتي ورقلة والوادي , حيث قدر عينة البحث الأساسية ب: 55 أستاذا بنسبة % 28 اختيرت بطريقة عشوائية , منها 30 من ذوي النمط (أ) , و25 من ذوي النمط (ب) . وتمحورت الدراسة حول التساؤلات الفرعية التالية: • ما هو مستوى الاحتراق النفسي العام لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي ؟ • ما نوع العلاقة بين الاحتراق النفسي والنمط السلوكي (أ-ب) لأساتذة التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي ؟ وتم الاعتماد على الأدوات البحثية التالية: مقياس نمط الشخصية تصميم: بورتنر Bortner مقياس الاحتراق النفسي تصميم: ماسلاش Maslach , وحساب المتوسطات الحسابي , ومعامل بيرسون والانحراف المعياري . وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية: • هناك مستوى متوسط الاحتراق النفسي لدي أساتذة التربية البدنية والرياضية بمدينتي ورقلة والوادي للطور الثانوي • عدم تحقق الفرضية الثانية وهي هناك علاقة طردية بين مستوي الاحتراق النفسي والنمط السلوكي (أ) وعلاقة عكسية بين مستوي الاحتراق النفسي والنمط السلوكي (ب) | en_US |
dc.description.abstract | This study falls within the descriptive studies, which aims to identify and detect the type of relationship between the burnout level and pattern of behavior (A-B) of the personality of a professor of physical education and sports secondary phase in the cities of Ouargla and the valley, where the research sample core was estimated at: 55 professor by 28% selected randomly 30 of them with the pattern (A), and 25 with the pattern (B(. The study focused on the situation following questions: • What is the level of burnout year the professor of physical education and sports secondary phase? • What Variety relationship between burnout and behavioral pattern of the character (A, B) for professors physical education and sports secondary phase? It was relying on the following research Alawat: personal style scale design: scale burnout design: Maslash Maslach and scale personal style design: Portnr Bortner, and calculate averages and Pearson coefficient and standard deviation The study concluded the following results: • There is a moderate level in the burnout professor of physical education and sports for the cities of the valley and Ouargla and secondary phase. • Do not check the second hypothesis which there is a direct correlation between burnout and style behavioral level (A) and an inverse relationship between burnout and style behavioral level(B.( | - |
dc.subject | الاحتراق النفسي | - |
dc.subject | النمط السلوكي | - |
dc.subject | أساتذة التربية البدنية والرياضية | - |
dc.subject | الطور الثانوي | - |
dc.title | الاحتراق النفسي وعلاقته بالنمط السلوكي للشخصية (أ-ب) لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي دراسة ميدانية على مستوى مدينتي ورقلة والوادي | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ganbazi_Brahimi.pdf | 5,38 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.