Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9281
Title: دور الوسط الأسري في إتجاهات الأبناء نحو التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية دراسة ميدانية بثانويات دائرة الطيبات
Authors: معزوزي ميلود
بن الشريف, عبد الجبار
خليفة, عبد العزيز
Keywords: الوسط الأسري
إتجاهات التربية البدنية والرياضية
تلاميذ المرحلة الثانوية
Issue Date: 2015
Abstract: This study aimed to reveal the role of the family environment in the attitudes of children toward physical education and sports at the secondary level, as well as the relations between family communication and the extent of his contribution to the directions children about physical education and sports at the secondary level, and the standard of living and cultural family and show its impact on the trends of children about physical education and sports in high school, and motivate parents to sports activity increases directions children about physical education and sports at the secondary level, and the research sample has been the 351 pupils of the secondary phase, and I've been relying in this study a questionnaire to measure the family environment and gauge trends physical education and sports, and was a descriptive analytical method is best suited to our study, and through the study and come to the following conclusions: that there is a relationship between communication within the family directions children about physical education and sports at the secondary level. As he is no relationship between the standard of living and cultural family and its influence in directions children about physical education and sports at the secondary level, as well as stimulate the parents of physical activity sports and which increases the directions children about physical education and sports in high school and through the above obtained results we find that the domestic central role in the attitudes of children toward physical education and sports in high school, and we recommend it on the need to educate students of the importance of physical education and sports because of its benefits to all the psychological and physical aspects of them.
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن دور الوسط الأسري في إتجاهات الأبناء نحو التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية ، وكذلك تبين العلاقات بين التواصل الأسري و مدى مساهمته في إتجاهات الأبناء نحو التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية، والمستوى المعيشي و الثقافي للأسرة و تأثيره على إتجاهات الأبناء نحو التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية، وأن تحفيز الوالدين للنشاط الرياضي يزيد من إتجاهات الأبناء نحو التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية، و لقد تمثلت عينة البحث في 351 تلميذ ا من الطور الثانوي، ولقد تم الإعتماد ه هذ في الدراسة على إستبيان لقياس الوسط الأسري ومقياس إتجاهات التربية البدنية والرياضية ، وكان المنهج الوصفي التحليلي هو الأنسب لدراستنا، ومن خلال إجراء الدراسة وصلنا إلى النتائج التالية : على انه توجد علاقة بين التواصل داخل الأسرة واتجاهات الأبناء نحو التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية و . كما انه توجد علاقة بين المستوى المعيشي و الثقافي للأسرة باتجاهات الأبناء نحو التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية ، وكذلك أنه توجد علاقة إرتباطية بين تحفيز الوالدين للنشاط البدني الرياضي واتجاهات الأبناء نحو التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية ومن خلال ما سبق من نتائج متحصل عليها نجد أن للوسط الأسري دور في إتجاهات الأبناء نحو التربية البدنية والرياضية في المرحلة الثانوية ، وعليه فإننا نوصي على ضرورة توعية التلاميذ بأهمية التربية .البدنية و الرياضية لما لها من فوائد على جميع الجوانب النفسية منها و البدنية
Description: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية و الرياضية قسم: النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9281
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ben_Elchrife_Khelifa.pdf549,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.