Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9652
Title: دور الإدارة الالكترونية في تحسين الخدمة العمومية - دراسة ميدانية بمؤسسة بريد- ورقلة-
Authors: ربوح ياسين
فطيمي, سعاد
العمري, احمد
Keywords: الإدارة الالكترونية
الخدمة العمومية
مؤسسة بريد- ورقلة
Issue Date: 2015
Publisher: univ-ouargla
Abstract: أصبحت الإدارة الالكترونية تمثل عصب المجتمعات الحديثة، وضرورة حتمية يجب السعي لتطبيقها في كل المؤسسات، من اجل مواكبة التقدم التكنولوجي للمعلومات والاتصالات، وقد كان للإدارة الالكترونية دورا هاما في تحسين الخدمات العامة المقدمة للمواطنين من خلال سرعة في الانجاز، والإتقان في الخدمة، ودقة والفعالية، بالإضافة إلي تخفيض الإجراءات في انجاز المعاملات، كما تسهل في الاتصال بين المواطن مع إدارته. وقصد ضمان خدمة الإدارة الكترونية لابد من نشر ثقافة الالكترونية للخدمات لدى المواطنين، وإعادة البنية التحتية للمؤسسات وفق ما يتلاءم مع البيئة العصرية . حيث تهدف هذه الدراسة إلى البحث في مختلف جوانب موضوع الإدارة الالكترونية ودورها في تحسين الخدمة العمومية التي أصبحت محل اهتمام كل المؤسسات الإدارية وغيرها. وحاولنا من خلال هذه الدراسة تسليط الضوء على أهم تطبيقات الإدارة الالكترونية التي تعتمد على تكنولوجيا المعلومات والاتصالات خاصة شبكة الإنترنت باعتبارها أهم وسيلة تعتمدها الإدارة في تقديم خدماتها من جهة، ومن أكثر التكنولوجيات التي يلجا إليها الزبون عند رغبته في الحصول على الخدمة من جهة أخرى،وقد أجريت الدراسة في مؤسسة بريد الجزائر ورقلة على عينة عشوائية من الزبائن على مستوى قطاع المؤسسة، حيث اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي في وصف وتحليل الظاهرة،انطلاقا من التساؤلات المطروحة في الدراسة وقد توصلنا إلى مجموعة من النتائج نذكر من بينها: - إن أفراد عينة البحث يتمتعون بمستوى تعليمي جيد وهدا ما سمح بالتعامل مع الخدمةالالكترونية. - عدم وجود بنية تحتية كافية مما يعيق بعض الخدمات البريدية للمؤسسة. - نقص الوعي وثقافة الالكترونية لدى العديد من المتعاملين مع المؤسسة.
Summary of the study Electronic management such as the backbone of modern societies, and the imperative need to apply in all the institutions, in order to keep up with the progress of information and communication alknologi and e-Dua in improving further the General submissions to citizens through rapid completion and perfection in service, accuracy and effectiveness, in addition to a reduction of procedures in completing transactions and facilitate contact between the citizen with his administration. In order to ensure that the electronic management of the culture of electronic services to citizens and enterprises in infrastructure maitlaem with modern environment. So this study aims to research on various aspects of management alalkenronet they liked her better public service which has become the focus of all administrative and other institutions. And we have tried through this study highlight the most important e government applications that rely on information and communication technologies, especially the Internet as the most important means used by the Department in providing its services, and technologies used by the customer wants to get service on the other hand, The study was conducted in Ouargla Algeria post a sample ashueh from customers at the level of the enterprise sector, where our dependence on descriptive analytical in the description and analysis of the phenomenon, from altsao'la has put forward in the studyWe have a set of results but including. - The research sample members are well educated and this am to deal with e-service. - The lack of adequate infrastructure is hampered by some postalservices to the enterprise
Description: التـخصص : تكنولوجيا الاتصال الحديثة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9652
ISSN: k
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fetimi_Elamri.pdf2,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.