Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9701
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمحمد الطيب الزاوي-
dc.contributor.authorباديجة, أمال-
dc.contributor.authorخرفي, سعاد-
dc.date.accessioned2015-05-31T10:55:00Z-
dc.date.available2015-05-31T10:55:00Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.issnk-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9701-
dc.descriptionتخصص: تكنولوجيا الاتصال الحديثةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع استخدام الأستاذ الجامعي لتكنولوجيا المعلومات والاتصال في العملية التعليمية ،من خلال دراسة عينة من أساتذة جامعة ورقلة ،ولقد تم الاعتماد على أداة الاستبيان لجمع البيانات من المبحوثين ،حيث تم تقسيم الاستمارة إلى أربعة محاور : المحور الأول يتضمنن استخدم الأستاذ الجامعي تكنولوجيا المعلومات و الاتصال في العملية التعليمية الجامعية حسب عادات و أنماط خاصة به ،والمحور الثاني تطرقنا إلى أن هناك دوافع تجعل الأستاذ الجامعي يستخدم تكنولوجيا المعلومات والاتصال في العملية التعليمية بجامعة ورقلة ،والمحور الثالث حول تكنولوجيا المعلومات والاتصال لها دور كبير في العملية التعليمية الجامعية ،أما فيما يخص المحور الرابع فتضمن يولي الأستاذ الجامعي أهمية كبيرة لاستخدام تكنولوجيا المعلومات و الاتصال في العملية التعليمية،وقد اعتمدنا في دراستنا على الجداول التكرارية البسيطة في محاولة منا لاكتشاف واقع استخدام تكنولوجيا المعلومات في العملية التعليمية ،و قد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها : أن أغلب أساتذة جامعة ورقلة يستخدمون تكنولوجيا المعلومات والاتصال في العملية التعليمية و يعتمدون في استخدامهم لهذه التكنولوجيا على الحاسب الآلي ،شبكة الإنترنت ،جهاز العرض ويفضلون استخدامها بنسبة كبيرة للتواصل مع الطلبة في العملية التعليمية ،وعلى الرغم من أنهم يتميزون بكفاءة كبيرة في تطبيق تكنولوجيا المعلومات والاتصال في العملية التعليمية إلا أن هناك بعض الصعوبات التي تعيق تطبيقها كصعوبة اقتناء الطلبة لوسائل التكنولوجيا والعراقيل أدارية . الكلمات المفتاحية :تكنولوجيا المعلومات والاتصال ,تكنولوجيا ,تكنولوجيا المعلومات ,الأستاذ الجامعي ,العملية التعليمية ,التعليم الجامعي .en_US
dc.description.abstractThis study aims to reveal the reality of the use of a university professor of information and communication technology in the educational process, through a sample of professors and Ouargla University study, and has been relying on the survey tool to collect data from respondents, where the form is divided into four themes:The first axis Atdmanan used university professor of information technology and communication in the university educational process by customs and its own patterns, and the second axis we dealt with the information and communication technologies have a significant role in university educational process, and the third axis on the motives for the use of a university professor at the University of Ouargla to information and communication technology in the process educational, As for the fourth axis guarantees the university professor attaches great importance to the use of information and communication technologies in the educational process, we have adopted in our study on the frequency tables Statistics in an attempt to discover the reality of the use of information technology in the educational process, and may study found a set of results including: That most of the professors Ouargla University using information and communication technology in the educational process and are dependent in their use of this technology on a computer, the Internet, monitor and prefer to use a large margin to communicate with students in the educational process, and even though they are characterized with great efficiency in the application of information and communication technology in the educational process, but that there are some difficulties that hinder their application eg difficulty students acquisition of the means of technology and Administrative obstacles. Keywords: information and communication technology, technology, information technology, university professor, the educational process, university education.-
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.subject: information and communication technologyen_US
dc.subjecttechnologyen_US
dc.subject, university professoren_US
dc.subjectinformation technologyen_US
dc.subjectthe educational processen_US
dc.subjectuniversity educationen_US
dc.subjectتكنولوجيا المعلومات والاتصالen_US
dc.subjectتكنولوجياen_US
dc.subjectتكنولوجيا المعلوماتen_US
dc.subjectالأستاذ الجامعيen_US
dc.subjectالتعليم الجامعيen_US
dc.subjectالعملية التعليميةen_US
dc.titleواقع استخدام الأستاذ الجامعي لتكنولوجيا المعلومات والاتصال في العملية التعليمية -جامعة ورقلة أنموذجا -en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Badidja_Kherfi.pdf1,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.