Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9800
Title: التفكير الابتكاري وعلاقته بالتصورات المهنية المستقبلية لدى متربصي مؤسسات التكوين المهني (دراسة ميدانية بمدينة ورقلة)
Authors: عقيل بن ساسي
شرفاوي, محمد علي
Keywords: التفكير الابتكاري
التصورات المهنية
مؤسسات التكوين المهني
Issue Date: 2015
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين "التفكير الابتكاري والتصورات المهنية المستقبلية" لدى عينة من متربصي مؤسسات التكوين المهني بمدينة ورقلة. من خلال الإجابة عن التساؤلات التالية: - هل توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التفكير الابتكاري والتصورات المهنية المستقبلية لدى طلبة التكوين المهني؟ - هل تختلف العلاقة بين التفكير الابتكاري والتصورات المهنية المستقبلية اختلافا دالا إحصائيا باختلاف الجنس؟ - هل تختلف العلاقة بين التفكير الابتكاري والتصورات المهنية المستقبلية اختلافا دالا إحصائيا باختلاف التخصص؟ - هل تختلف العلاقة بين التفكير الابتكاري والتصورات المهنية المستقبلية اختلافا دالا إحصائيا باختلاف المستوى الدراسي؟ استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي لمناسبته الدراسة, طبقت الدراسة أداتين لجمع المعلومات هما: اختبار "رافن" "Raven" للذكاء وذلك لتصنيف أفراد العينة إلى (مبدعين و غير مبدعين) وإستبانة للتصورات المهنية المستقبلية من إعداد الطالب, بعد التأكد من صلاحية الإستبانة طبقت الأداتين على عينة من متربصي التكوين المهني قدرت ب (176) متربصا ومتربصة موزعين على خمسة مراكز للتكوين المهني بمدينة ورقلة على التخصصات التالية ( خدماتية و تقنية), بعد تحليل البيانات إحصائيا باستعمال برنامج (SPSS,19.0), وبرنامج (Excel.2007) توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التفكير الابتكاري والتصورات المهنية المستقبلية لدى طلبة التكوين المهني. - لا تختلف العلاقة بين التفكير الابتكاري والتصورات المهنية المستقبلية اختلافا دالا إحصائيا باختلاف الجنس. - لا تختلف العلاقة بين التفكير الابتكاري والتصورات المهنية المستقبلية اختلافا دالا إحصائيا باختلاف التخصص. - لا تختلف العلاقة بين التفكير الابتكاري والتصورات المهنية المستقبلية اختلافا دالا إحصائيا باختلاف المستوى الدراسي. الكلمات المفتاحية: التفكير الابتكاري, التصورات المهنية المستقبلية ملخص الدراسة باللغة الإنجليزية
The objective of this study is to discover the relationship between Innovational Rumination and the future professional projects with students of Ouargla professional formation institutions, through the answer of the following questions: 1. Is there a statistical significant relationship between Innovational Rumination and the future professional projects with students of professional formation? 2. Does the relationship between Innovational Rumination and the future professional projects differ statistically in relation to gender? 3. Does the relationship between Innovational Rumination and the future professional projects differ statistically in relation to formation specialty? 4. Does the relationship between Innovational Rumination and the future professional projects differ statistically in relation to scholastic level? A sample of 176 students (male and female), in two specialties: Technique formation and Services formation, from five professional formation institutes have been used. Raven test to distinguish intelligent students, and a future professional projects questionnaire have been applied. All statistical data was treated by (SPSS19.0) and (Excel 2007). The study achieves the following results: 1. There is no statistical significant relationship between Innovational Rumination and the future professional projects, with students of professional formation. 2. The relationship between Innovational Rumination and the future professional projects does not differ statistically in relation to gender. 3. The relationship between Innovational Rumination and the future professional projects does not differ statistically in relation to formation specialty . 4. The relationship between Innovational Rumination and the future professional projects does not differ statistically in relation to scholastic level.
Description: تخصص: علم النفس العمل والتنظيم
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9800
ISSN: k
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Benseti_Khaoula.pdf964,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.