Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9803
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorالشــايب محمد الســـــاسي-
dc.contributor.authorبوطي, نادية-
dc.date.accessioned2015-
dc.date.available2015-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.issnk-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9803-
dc.descriptionالتخصص:إرشاد وتوجيهen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى البحث في العلاقة بين التفكير الناقد والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ التعليم الثانوي (الثالثة ثانوي ) في ثانوية (مالك بن نبي – الزياينة ) ببلدية الرويسات ولاية ورقلة،حيث بلغ حجم العينة (200) تلميذاً وتلميذة طبق عليهم مقياس التفكير الناقد لـــــــــ(عفانة )،الذي يقيس مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، وبعد التأكد من خصائصه السيكومترية عن طريق الصدق التمييزي، والثبات عن طريق التجزئة النصفية وألفا كرونباخ، كانت نتائج الدراسة على النحو التالي: وجود علاقة ارتباطية موجبة ضعيفة بين التفكير الناقد والتحصيل الدراسي، لدى تلاميذ التعليم الثانوي عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الناقد لدى تلاميذ التعليم الثانوي باختلاف (الجنس والتخصص) والتفاعل بينهما عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل الدراسي لدى تلاميذ التعليم الثانوي باختلاف (الجنس والتخصص) والتفاعل بينهما وبعد ذلك تمت مناقشة النتائج في ضوء الدراسات السابقة والإطار النظري والمعلومات المتحصل عليها من خلال الميدان . الكلمات المفتاحية : التفكير الناقد ، التحصيل الدراسيen_US
dc.description.abstractThe present study aimed to examine the relationship between critical thinking and academic achievement among students in secondary education (secondary III) in a secondary (Malik bin Nabi - Zayaanh) Municipal RouissatOuargla Province in 2015, where the dish them critical thinking, which measures the critical thinking among students year Skills Scale Third secondary, after confirmation of psychometric characteristics through discriminatory honesty, and reliability for retail midterm and through Cranach's alpha, and the results of the study were as follows: The correlation between the presence of critical thinking and academic achievement, I have students in secondary education There were no statistically significant differences in academic achievement have students in secondary education according to (sex and specialization) and the interaction between them. There were no statistically significant differences in critical thinking among students in secondary education depending on the differences (sex and specialization) and the interaction between them. And then the results were discussed in the light of previous studies and theoretical framework and information obtained through the field Key words: Critical thinking, academic achievement-
dc.language.isoother-
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.subjectCritical thinkingen_US
dc.subjectacademic achievementen_US
dc.subjectالتحصيل الدراسيen_US
dc.subjectالتفكير الناقدen_US
dc.titleالتفكير الناقد لدى تلاميذ التعليم الثانوي وعلاقته بالتحصيل الدراسي (دراسة ميدانية بثانويات بلدية الرويسات ورقلة)en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boutabi_Nadia.pdf8,41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.