Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9966
Title: علاقة الأفكار اللاعقلانية وقلق المستقبل بتقدير الذات لدى طلبة علم النفس وعلوم التربية بجامعة ورقلة (دراسة ميدانية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة)
Authors: میسون سمیــــــرة
بوعــــــزة, ربحـــة
Keywords: the irretional thoughts
- Future anxiety
self- esteem
تقدير الذات
قلق المستقبل
الأفكار اللاعقلانية
Issue Date: 2015
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الأفكار اللاعقلانية وقلق المستقبل بتقدير الذات لدى طلبة علم النفس وعلوم التربية بجامعة ورقلة. وحاولت الدراسة التحقق من صحة الفرضيات التالية: - نتوقع أن تكون نسبة انتشار الأفكار اللاعقلانية لدى طلبة علم النفس وعلوم التربية بجامعة ورقلة مرتفعة. نتوقع أن يكون مستوى قلق المستقبل لدى طلبة علم النفس وعلوم التربية بجامعة ورقلة مرتفعا. - نتوقع أن يكون مستوى تقدير الذات لدى طلبة علم النفس وعلوم التربية بجامعة ورقلة منخفضا. - توجد علاقة دالة إحصائيا بين الأفكار اللاعقلانية و قلق المستقبل وتقدير الذات لدى أفراد عينة الدراسة. - توجد علاقة دالة إحصائيا بين الأفكار اللاعقلانية وتقدير الذات بعد عزل قلق المستقبل لدى أفراد عينة الدراسة. - توجد علاقة دالة إحصائيا بين قلق المستقبل وتقدير الذات بعد عزل الأفكار اللاعقلانية لدى أفراد عينة الدراسة. يمكن التنبؤ بتقدير الذات من خلال الأفكار اللاعقلانية وقلق المستقبل لدى أفراد عينة الدراسة. و لاختبار فرضيات الدراسة استخدم المنهج الوصفي، وأجريت الدراسة على عينة تكونت من 200 طالبا وطالبة من قسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة ورقلة. أما فيما يخص أدوات الدراسة فقد استخدم في الدراسة الحالية مقياس الأفكار اللاعقلانية لسليمان الريحاني ومقياس قلق المستقبل لزينب محمود شقير ومقياس تقدير الذات لعبد العزيز الدريني وآخرون. ولمعالجة البيانات إحصائيا تم استخدام النسب المئوية، معامل الإرتباط المتعدد والجزئي، ومعامل الإنحدار الخطي المتعدد، ومقدار حجم الأثر. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية : - إرتفاع نسبة انتشار الأفكار اللاعقلانية لدى طلبة علم النفس وعلوم التربية بجامعة ورقلة. - إرتفاع مستوى قلق المستقبل لدى طلبة علم النفس وعلوم التربية بجامعة ورقلة. - إنخفاض مستوى تقدير الذات لدى طلبة علم النفس وعلوم التربية بجامعة ورقلة. - وجود علاقة دالة إحصائيا بين الأفكار اللاعقلانية وقلق المستقبل وتقدير الذات لدى أفراد عينة الدراسة. - وجود علاقة دالة إحصائيا بين الأفكار اللاعقلانية وتقدير الذات بعد عزل قلق المستقبل لدى أفراد عينة الدراسة. - وجود علاقة دالة إحصائيا بين قلق المستقبل وتقدير الذات بعد عزل الأفكار اللاعقلانية لدى أفراد عينة الدراسة. - معنوية التنبؤ بتقدير الذات من خلال الأفكار اللاعقلانية ومن خلال قلق المستقبل، أظهرت وجود ترابط بين قلق المستقبل وتقدير الذات عن طريق عملية تحليل الانحدار الخطي المتعدد، وعدم وجود ترابط بين الأفكار اللاعقلانية وتقدير الذات وذلك بسبب ضعف العلاقة بين المتغيرين. الكلمات المفتاحية: الأفكار اللاعقلانية ـ قلق المستقبل ـ تقدير الذات
The study’s Title : the relatioship between the irretional thoughts and Future anxiety and self- esteem among the students of psychology and educational sciences at the university of Ouargla. The study’s objective : is to identify the nature of the relatioship between the irretional thoughts and Future anxiety and self- esteem among the students of psychology and educational sciences at the university of Ouargla.. Research Method :the descriptive method was used in the current study The Study’s Sample : the sample was consisted of 200 students of psychology and educational sciences at the university of Ouargla. The study’s Tools : The researcher used the Scale of irrational thoughts prepared by Suliman Al-Raihani (1985) and and the Scale of future anxiety prepared by Zainb Mahmood Shogair (2005) and the scale of self-esteem constructed by Abd elaziz edrini and al Statistical Methods : Percentage, multiple and , partial corolation coefficient, multiple liniair regression. The study’s Results : the study showed the following results: - The prevalence of irrational thoughts among the students is high. - The level of the student’s future anxiety is high. - The level of the student’s self-esteem is high. - There is a positive statistically significant relation between the irretional thoughts and Future anxiety and self- esteem among the students of psychology and educational sciences at the university of Ouargla. - There is a positive statistically significant relation between irrational thoughts and self-esteem after isolating the future anxiety among the students of psychology and educational sciences at the university of Ouargla. - There is a positive statistically significant relation between future anxiety and self-esteem after isolating the irretional thoughts among the students of psychology and educational sciences at the university of Ouargla. - Self - esteem can be predicted by future anxiety The key words: the irretional thoughts - Future anxiety - self- esteem
Description: التخصص: إرشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9966
ISSN: k
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bouaza_Rebha.pdf1,5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.