Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10717
Title: التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و علاقته بالتعب العصبي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط: دراسة ميدانية بمدينة ورقلة
Authors: عقيل بن ساسي
كداد, لويزة
Keywords: التفكير
ماوراء المعرفة
تفكير ماوراء معرفي
الرياضيات
التعب العصبي
Issue Date: 2016
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة، و ذلك من خلال طرح التساؤلات الآتية: • ما طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة؟ • هل تختلف طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف الجنس(ذكور/ إناث)؟ • هل تختلف طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف المستوى التعليمي(2/3/4 متوسط)؟ وقد صيغت الفرضيات التالية: • لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط. • لا تختلف طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط باختلاف الجنس( ذكور/إناث) • لا تختلف طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف المستوى التعليمي(2/3/4 متوسط) أجريت الدراسة على عينة من تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط المتكونة من 183 تلميذا و تلميذة، والتي تم اختيارها بطريقة عشوائية بسيطة و في سياق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي، و لجمع البيانات استعملت الطالبة أداتين وهما مقياس التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات( بن ساسي، 2012) و مقياس زملة التعب العصبي(بن يعقوب،2015). و بعد تحليل البيانات إحصائيا باستعمال برنامج SPSS 20 و EXCEL2007 توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: • عدم وجود علاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة. • لا تختلف طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف الجنس( ذكور\ إناث). • لا تختلف طبيعة العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي في الرياضيات و التعب العصبي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة باختلاف المستوى التعليمي(2/3/4 متوسط).
This study aims to reveal the nature of the relationship between méthacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS among middle school students by asking the following quetions : - What is the nature of the relationship between métacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS among middle school students ? - Does the nature of the relatinshipbetween métacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS varies according to the students sex (male/female) ? - Does the nature of the relatinship between métacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS varies according to the educational level ( 2nd / 3rd / 4th year of study ) ? The following hypotheses has formulated : - There is no relationship with a statistically significant between métacognition in mathematics and chrinic fatigue syndrome CFS among middle school students . - The nature of the relatinship between métacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS does not differ according to the students sex (male/female) . - The nature of the relatinship betweenmétacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS does not differ according to the educational level ( 2nd / 3rd / 4th year of study ) . The study was conducted on a sample of a 183 middle school students ( male / female ) wich were selected in a random and simple way . Using the descriptive méthod during the study . The researcher used two tools in order to collect data wich are the métacognition in mathematics scale( Ben Sassi , 2012) and chronic fatigue syndrome CFS scale (Ben Yakoub ,2015) . After analysing the data statistically using SPSS 20 program and EXCEL 2007 the study found the following resultat : - There is no relationship between métacognition in mathematics and chrinic fatigue syndrome CFS among middle school students . - The nature of the relatinship between métacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS does not differ according to the students sex (male/female) . - The nature of the relatinship betweenmétacognition in mathematics and chronic fatigue syndrome CFS does not differ according to the educational level ( 2nd / 3rd / 4th year of study ) .
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الانسانية و الاجتماعية قسم علم النفس و علوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10717
ISSN: F
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kedad-louiza.pdf1,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.