Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11179
Title: الثقافة التنظيمية وعلاقتها بالإبداع الإداري دراسة ميدانية على عينة من مديري مؤسسات التعليم الابتدائي بولاية ورقلة
Authors: غربـي صابرينة
برهان, وسيلة
Keywords: الثقافة التنظيمية
الإبداع الإداري
مديري مؤسسات التعليم الإبتدائي
Issue Date: 2016
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الثقافة التنظيمية والإبداع الإداري لدى القادة التربويين بمؤسسات التعليم الابتدائي بولاية ورقلة، وكذا التعرف على أهم محددات الثقافة التنظيمية المساعدة على ظهور الإبداع الإداري ، بالإضافة إلى التحقق من تأثير المتغيرات الوسيطية ( المؤهل العلمي، الأقدمية) في العلاقة بين متغيرات الدراسة الحالية، وقد أثارت هذه الدراسة عددا من التساؤلات تمثلت فيمايلي: 1. هل هناك علاقة بين الثقافة التنظيمية والإبداع الإداري لدى القادة التربويين بمؤسسات التعليم الابتدائي بورقلة؟ وما هي أهم أبعاد الثقافة التنظيمية المؤثرة على الإبداع الإداري؟ 2. هل هناك علاقة بين الثقافة التنظيمية والإبداع الإداري لدى القادة التربويين بعد عزل متغير المؤهل العلمي ؟ 3. هل هناك علاقة بين الثقافة التنظيمية والإبداع الإداري لدى القادة التربويين بعد عزل متغير الأقدمية ؟ وقد جاءت فرضيات الدراسة كإجابات للتساؤلات المطروحة، وبما أن الدراسة الحالية تسعى للتعرف على العلاقة بين الثقافة التنظيمية والإبداع الإداري فإن المنهج الوصفي الارتباطي هو الأنسب لطبيعة الموضوع، أما بالنسبة لعينة الدراسة فقد تم اختيارها بطريقة العينة العشوائية البسيطة من مؤسسات التعليم الابتدائي بمقاطعتي ورقلة و تقرت ،واعتمدت الطالبة في جمع البيانات على أداتين مصممتين من خلال الإطلاع على التراث النظري والدراسات السابقة المعتمدة في الدراسة الحالية،تمثلتا في : استبيان الثقافة التنظيمية واستبيان الإبداع الإداري، تم تطبيقهما بعد التأكد من صلاحيتهما للاستخدام على عينة الدراسة التي تكونت من (156) مديرا بمؤسسات التعليم الابتدائي بولاية ورقلة،حيث تم تحليل الاستبيان ومعالجته حسب الفرضيات باستخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية spss النسخة 19 بهدف التوصل إلى دلالات ذات قيمة تدعم موضوع البحث. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:  توجد علاقة بين الثقافة التنظيمية والإبداع الإداري لدى القادة التربويين بمؤسسات التعليم الابتدائي بورقلة.  توجد علاقة بين الثقافة التنظيمية والإبداع الإداري لدى القادة التربويين بعد عزل متغير المؤهل العلمي.  توجد علاقة بين الثقافة التنظيمية والإبداع الإداري لدى القادة التربويين بعد عزل متغير الأقدمية.  متغير المؤهل العلمي يؤثر في العلاقة بين الثقافة التنظيمية والإبداع الإداري تأثيرا سلبيا.  ليس لمتغير الأقدمية تأثير في العلاقة بين الثقافة التنظيمية والإبداع الإداري.  تبين وجود علاقة بين أبعاد الثقافة التنظيمية التالية: الاتصال ، المشاركة في اتخاذ القرار، والإبداع الإداري.
The aime of this study is to find out the degree of relationship between organizational culture and creative management among education leaders in primary education in Ouargla state.,and identifying the main elements of organizational culture that help the appearance of administrative creativity.in addition to the verification of the effect of intermediate variables (qualification,experience) in the relationship between the variables the current study. This study has raised a number of questions that are: 1.Is there a relationship between organizational culture and creative management among educational institutions of primary education leaders in Ouargla? What are the main dimentions of organizational culture affecting the creative administrative? 2. Is there a relationship between organizational culture and creative management among education leaders after the dismissal of Qualification variable? 3. Is there a relationship between organizational culture and creative management among education leaders after the dismissal of experience variable? The hypothesis came to answer the rised questions. Since the aim of the study is to find out the relationship between organizational culture and creative management, I foud the descriptive approach the most suitable to this topic. As for the samples, they were selected at random from primary schools in Ouargla and Touggourt. The student has adopted in data collection two main tools the theoretical framework and previous studies and applying the organizational culture questionnaire and creative administration to confirm its usefulness as a sample for this study which is consisted of (156 ) primary school directors in Ouargla state.The results were analyzed and processed by the hypotheses using the statistical package for Science social spss version 19 with the aim to reach a value semantics supports for the topic. The study found the following results: • There is a relationship between organizational culture and creative management among education leaders of primary schools in Ouargla. • There is a relationship between organizational culture and creative management among education leaders after the dismissal of qualification variable. • There is a relationship between organizational culture and creativity management among education leaders after the dismissal of seniority variable. • The Qualification variable affects the relationship between organizational culture and creative administration adversely affected. • The Experience variable has no effect on the relationship between organizational culture and management innovation. It shows that there is a relationship between organizational culture following dimensions: communication, participation , decision-making, management and creativity.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11179
ISSN: kh
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
borhan-wassila (2).pdf12,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.