Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11534
Title: أدوات الاتساق في النصوص التعليمية المرحلة الثانوية نموذجا
Authors: علوش، كمال
بن دايخة, زينب
Keywords: الاتساق
أدوات الاتساق
النص التعليمي
التماسك
consistency
consistency tools
educational text
cohesion
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: يعد الاتساق النصي من أهم اهتمامات الدرس اللساني الحديث,و ذلك لاستقصاء مدى ترابط النص في شكله,و لا يتحقق هذا الترابط إلاّ بتوفر مجموعة من الأدوات التي تبرز الاتساق في النص,و قد اختلف بعض اللسانيين في تصنيفهم لهذه الوسائل,لكننا اعتمدنا تصنيف محمد خطابي في كتابه "لسانيات النص مدخل إلى انسجام الخطاب" فأوردها كالآتي : الإحالة,الاستبدال,الحذف,الوصل,الاتساق المعجمي(التكرار,التضام). وبما أن النص لا يكون نصا إلا إذا كان متماسكا و متلاحما فإننا نقوم في هذه الدراسة على رصد عناصر الاتساق في أحد أهم النصوص المتعامل بها و هي النصوص التعليمية,وتم تحديد المدونة في نصوص كتاب اللغة العربية لسنة الثالثة ثانوي شعبة أدب و فلسفة. ويقتضي البحث تقسيمه إلى فصلين:فصل نظري يحوي تحديد المفاهيم و استظهار الرؤى و الجمع و التحليل,و فصل تطبيقي يخصص لاختيار مجموعة من النصوص على اعتبار التنوع فيها والكشف عن آليات اتساقها The text uniformatif is regarded as one of the interests in modern lunguistic , as well as it studies the unity of texts (coherence) using many tools which accentinate the text harmony, many lunguistics have differed in classifing those tools, we accreditate Mohamed Khattabi 's classify in his book "text lunguistic introdection to speech harmony" He classifies them as follons: replacement, deletion,sphice, lexicon informty(repetion,harmony) So the text must be coherence, that is why we must do this study to find the element of uniformity in one of the used texts wich are educationnal texts, we select the journalized texts in the book of arabic languige third year secondary school branche leturature and phylosophy. This research must be divided into two part: Part 1: theoric part wich contains selecting of the concepts,showing visions, commbining and diffracting. Part 2:applaying part it is used to select a set of tests regording to its mainfoldness and uncoirring the mettods of its cohesion and its uniformity.
Description: جامعة قاصدي مرباح كلية الآداب و اللغات قسم اللغة و الأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11534
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ben-Daikha-Zineb.pdf6,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.