Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11831
Title: دور المقاربة النصية في تنمية المكتسبات النحوية لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم المتوسط
Authors: د.شنين بلخير
عياط, أسمهان
Keywords: المقاربة النصية
التنمية
المكتسبات النحوية
textual approach
development
grammatical gains
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى بيان دور المقاربة النصية في تنمية المكتسبات النحوية لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم المتوسط ، وسعياً إلى ذلك حاولَت الإجابة على الإشكالية التالية: ما مدى فاعلية المقاربة النصية في تنمية المكتسبات النحوية لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم المتوسط ؟ بالإضافة إلى التساؤلات الفرعية، وللإجابة عنها أجرينا دراسة ميدانية قمنا من خلالها بحضور حصص في مختلف أنشطة اللغة العربية للسنة الرابعة من التعليم المتوسط، بغرض التعرَّف على كيفية تدريسها، بالإضافة إلى أخذ عينة من لغة التلاميذ الكتابية، من أجل معرفة مدى توظيفهم للمكتسبات النحوية، وقد تم اختيار هذه العينة عشوائيا من مجتمع دراسة تمثل في جميع تلاميذ السنة الرابعة من التعليم المتوسط بولاية ورقلة للموسم الدراسي: 2015/2016. وقد تم التوصل إلى أن المقاربة النصية تسهم في تنمية المكتسبات النحوية لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم المتوسط، حيث أظهرت النتائج ارتفاع نسبة التوظيف الصحيح للقواعد النحوية من طرف التلاميذ في تعابيرهم الكتابية، إذ بلغت 55.97 %، في حين قدرت نسبة التوظيف الخاطئ بــــ 44.03 %. The aim of study is to indicate the role of scripting approach in gains grammatical development of the students of the fourth year of middle school education, and in order to so I tried to answer the following problem: -What is the effectiveness of the approach in the text gains grammatical development of the students of the fourth year of middle school education? In addition to the sub-questions, and to answer them we conducted a field study we have through which the presence of stakes in various Arabic language for the fourth year of middle school education activities, in order to learn how to teach, as well as a sampling of students writing the language, in order to know the extent of their employment for the gains of grammatical, has this sample was selected randomly from the community study represent all students of the fourth year of middle school education (Ouargla) state of the school year: 2015/2016. It has been reached that the textual approach contribute to gains grammatical development of the students of the fourth year of secondary education, where the results showed that proper staffing ratio to the rules of grammar by pupils in their written, reaching 55.97%, while the wrong employment ratio was estimated at 44.03% .
Description: جامعة قاصدي مرباح كلية الآداب و اللغات قسم اللغة و الأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11831
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ayat Asmahane-pdf-compressed.pdf1,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.