Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12417
Title: أثر القيادة الإدارية في التفكير الإبداعي دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة
Authors: أولاد حيمودة, عبد اللطيف
فرحي, خولة
Keywords: بناء فرق عمل
قيادة إدارية
administrative leadership
building teams
Issue Date: 23-May-2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على موضوع اثر القيادة الإدارية بأبعادها (التنظيم، الاتصال، صناعة القرار، التحفيز، الإشراف، بناء فرق العمل) على التفكير الإبداعي للعاملين لدى عينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، كما هدفت إلى تحديد مدى تأثير المتغيرات الشخصية على استجابات العاملين لتأثير القيادة الإدارية على التفكير الإبداعي. حيث يتكون مجتمع الدراسة من العاملين في مؤسسات محل الدراسة، والتي بلغت أربع مؤسسات صغيرة ومتوسطة، واستخدمت هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، كما اعتمدت على الإستبانة كأداة أساسية لجمع البيانات، وتم توزيعها على عينة عشوائية بلغت 142 عامل، وقد تم الاعتماد على برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) لتحليل البيانات التي تم تجميعها، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها : هناك توافر لأبعاد القيادة الإدارية بدرجة مرتفعة نوعا ما أما التفكير الإبداعي فهو متوافر بدرجة متوسطة لدى العاملين، بالإضافة إلى وجود فروقات معنوية في مستوى التفكير الإبداعي تعزى لجنس أفراد العينة ومؤهلاتهم العلمية. كما تبين وجود تأثير معنوي لأبعاد القيادة الإدارية (الاتصال، صناعة القرار، التحفيز، الإشراف، بناء فرق العمل) في التفكير الإبداعي للعاملين. وقد خلصت الدراسة إلى جملة من الاقتراحات كان من أهمها : الأخذ بعين الاعتبار أهمية تمكين العاملين بالمؤسسة لما يحققه من نتائج ايجابية بالمؤسسة، وأثر إيجابي على العامل فهو يرفع الروح المعنوية له ويحفزه على التفكير المبدع، وضع برنامج لتقييم أبعاد القيادة الإدارية على مستوى هذه المؤسسات، لتحديد أوجه القصور و العجز واستدراكها، ومن ثم زيادة الاهتمام بها.
This study aimed to identify the subject of the impact of administrative leadership dimensions (organization, communication, decision-making, motivation, supervision, team building) on creative thinking for workers among a sample of SMEs, also aimed to determine the extent of the influence of personal variables on workers responses the impact of administrative leadership on creative thinking. Where the study population consisted of workers under study institutions, which amounted to four small enterprises and medium, and this study used the descriptive analytical method consists, also relied on the questionnaire as an essential tool for data collection, and distributed to a random sample of 142 workers, it has been relying on the program statistical Package for social Sciences (SPSS) to analyze the data collected, and the study has come to the set of results from the most important: there is the availability of the dimensions of managerial leadership degree somewhat high but creative thinking is moderately available to the workers, in addition to the presence of significant differences in the level of Creative thinking is due to the sex of the respondents and their qualifications. As it turns out the existence of a significant effect of the dimensions of managerial leadership (communication, decision making, motivation, supervision, team building) in the creative thinking of employees. The study concluded that a number of the suggestions was the most important: taking into account the importance of enabling employees of the institution to achieve the positive results of the organization, positive impact on the worker is lifted morale him and stimulated by creative thinking, develop a program to assess the administrative leadership dimensions at the level of these institutions, to identify shortcomings and deficits and remedied, and then increase the interest in them.
Description: تسيير المؤسسات الصغيرة والمتوسطة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12417
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ferhi-khaoula.pdf2,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.