Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13675
Title: التسويق بالعلاقات مع الزبون ودوره في تحسين جودة خدمات المؤسسة الجزائرية S A A دراسة حالة : الشركة الوطنية للتأمين المديرية الجهوية ورقلة
Authors: بن تفات,عبد الحق
شطاط, زهير
Keywords: تحسين جودة الخدمة
زبائن
marketing
customer relations
Issue Date: 2016
Abstract: تناولنا في هذه الدراسة فلسفة التسويق بالعلاقات ، وحاولنا توضيح دوره في تحسين خدمات المؤسسة الجزائرية ومن اجل تحقيق أهداف الدراسة، تم توزيع استمارة على عينة من زبائن واستمارة أخرى على موظفي الشركة الوطنية للتأمين المديرية الجهوية ورقلة SAA ، حيث تم استخدام عددا من الأساليب الإحصائية ومعالجتها ببرنامجSPSS 20 لمعرفة النتائج المتوصل إليها واختبار فرضيات البحث التي تم وضعها؛ وأظهرت هذه الدراسة التطبيق الجيد لمفهوم التسويق بالعلاقات بأبعاده مع الزبائن له أثر ودور بارز في تحسين الخدمات وهذا ما أستخلص من الدراسة وذلك بكل من وجهة نظر العمال و الزبائن ، وعليه يجب على المؤسسات الاهتمام لهذا التوجه الحديث الذي أثبت نجاعته بضرورة التطبيق الجيد لأبعاد و متطلبات التسويق بالعلاقات و جودة الخدمة من اجل تحسين الخدمات المقدمة للزبائن
in this study, we pretty much dug deep relationship marketing term, we tried to clarify his role in improving services in the Algerian establishment by addressing the following problematic "how marketing can contribute to customer relations, improve enterprise services" in order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was distributed to a sample of customers and another questionnaire employees national insurance Regional Directorate Ouargla SAA, using a number of statistical methods and processed 20 SPSS program to see the findings and test research hypotheses that have been established; This study showed good application of the concept of relationship marketing customer impact dimensions and a prominent role in improving services and this lessons learned study and knead angles for workers or customers, it organizations must pay attention to this modern trend that proved the necessity of good application for dimensions and requirements of marketing relationships and quality of service in order to improve the services offered to the customers.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13675
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chethath-zehir.pdf1,53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.