Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13778
Title: أثر تطبيق التسويق الداخلي على جودة الخدمات الصحية من خلال الرضا الوظيفي دراسة حالة : (عيادة الضياء ،المؤسسة العمومية الإستشفائية محمد بوضياف) ورقلة
Authors: السعيدي,السعدية
عواشيـــر, مصطفى
Keywords: التسويق الداخلي
جودة الخدمات الصحية
interrior marketing
the quality of health service
Issue Date: 2016
Abstract: تناولت هذه الدراسة أثر تطبيق التسويق الداخلي المتمثل في - نظام التوظيف - معرفة مهام الوظيفة - البرامج التكوينية - الأجر المناسب و الحوافز- الاتصالات داخل المؤسسة - العلاقات الأفقية و العمودية داخل المؤسسة – مشاركة العاملين في بناء و تنفيذ قرارات المؤسسة . على جودة الخدمات الصحية المتمثلة من وجهة نظر الزبائن في : - الجوانب المادية الملموسة للخدمات - الإعتمادية – الإستجابة – الأمان – التعاطف . من خلال الرضا الوظيفي للعاملين (الزبون الداخلي ) والمتمثل في : - نظام العمل - توازن الأجر - بيئة العمل - العلاقات - المكانة الإجتماعية - الأمن و السلامة . ولقد قدمت الدراسة إحاطة نظرية عن التسويق الداخلي وكذلك عن جودة الخدمات الصحية ،و كذا الرضا الوظيفي . أما عن الإطار العملي من الدراسة فقد تم اختيار عيادة الضياء و المؤسسة العمومية الاستشفائية محمد بوضياف ورقلة بوصفهما مجالا مناسبا لإجراء الجانب الميداني من الدراسة، حيث تم انتقاء عينة قوامها 100 عاملا في مختلف مستويات الوظيفة ، و100 زبون من زبائن المؤسستين، وتم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات ولقد تركزت مشكلة الدراسة حول مدى تأثير تطبيق التسويق الداخلي على جودة الخدمات الصحية من خلال الرضا الوظيفي. اعتمدت الدراسة على مجموعة من الفرضيات لحل هذه المشكلة ،واختتمت الدراسة بتقديم بعض التوصيات للمؤسستين عينة الدراسة وأهمها : العمل على تطبيق التسويق الداخلي التي تؤدي إلى رضا العاملين الذي ينعكس بدوره على أدائهم وبالتالي على جودة الخدمة المقدمة للزبون ، فضلاً عن إفادة الباحثين مستقبلا للبحث في هذا المجال
After applying interior marketing in the following study which shows : System of employing, programms of training, the suitable wages and motivation, communication in companies, vertical and horizontal relationships in a company, participation of employers in establishing and achieving company decisions. The quality of health sevices which are revealed by consumers: Critical and financial sides of services. Realibility , response, safety , sympathy through employers’ work satisfaction which are represented in : Work organization, wage equality, work environment, relationships, social class, safety and security. This study gives surrounding theoritical view . Al-diaa clinic and Mohammed Boudiaf Hospital in Ouargla are chosen as a framwork of this study because they are suitable places for doing the practical side of such study. A sample of 100 workers of different specialities and 100 consumers of the clinic and hospital were chosen. A questionnaire is used to collect the information. The study is aimed to guess the effect of the interrior marketing on the quality of health condition through employement satisfaction. The study based on different theories to solve this problem The study is concluded with introducing some recommandations as a sample of the study which are : Working to implement interrior marketing which lead to employers’ satisfaction which will be reflected on their performance and consequently on the given services to the customers ; as well as in the future, it will benifit reaserchers who work in the same field to enrich their reaserches.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13778
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aoichir-mestapha.pdf1,49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.