Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15782
Title: فاعلية استخدام استراتيجية تحليل المهمة في رفع مستوى القراءة لدى تلاميذ قليلي الانتباه مفرطي النشاط - دراسة تجريبية على عينة من تلاميذ السنة الرابعة من التعليم الابتدائي بمدينة ورقلة -
Authors: عبد الفتاح أبي مولود
زكورمحمد, مفيدة
Keywords: اضطراب( ADHD)
استراتيجية تحليل المهمة
تلميذ السنة الرابعة ابتدائي
attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)
task analysis strategy
fourth year primary school pupils
Issue Date: 2017
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى فاعلية استخدام استراتيجية تحليل المهمة في رفع مستوى القراءة (فهم المقروء-التراكيب اللغوية ) لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم الابتدائي الذين يعانون اضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط. طبقت الدراسة على عينة من تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بمدرسة وريده مداد ببلدية الروسيات حيث بلغ عددهم ( 12)تلميذا وتلميذة باستخدام المنهج التجريبي. كما اعتمدت الدراسة على مجموعة من الأدوات لجمع البيانات وهي : 1-قائمة ملاحظة سلوك التلميذ لتحديد عدد التلاميذ الذين يعانون اضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط. 2- اختبار الذكاء المصور يناسب الأعمار من (8- 17) سنةتهدف إلى معرفة ذكاء التلاميذ واستبعاد التلاميذ المتأخرين في الذكاء. 3- مخطط التجربة لتطبيق استراتيجية تحليل المهمة لمدة شهر ونصف . 4- الاختبار التحصيلي (القبلي- البعدي). خلصت نتائج الدراسة إلى مايلي : • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى القراءة (فهم المقروء _ التراكيب اللغوية) بين متوسطي درجات عينة الدراسة في القياس القبلي والقياس البعدي بعد تطبيق استراتيجية تحليل المهمة. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اختبار فهم المقروء بين متوسطي درجات عينة الدراسة في القياس القبلي والقياس البعدي بعد تطبيق استراتيجية تحليل المهمة. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اختبار التراكيب اللغوية بين متوسطي درجات عينة الدراسة في القياس القبلي والقياس البعدي بعد تطبيق استراتيجية تحليل المهمة. • يختلف مستوى القراءة (فهم المقروء_ التراكيب اللغوية) لدى عينة الدراسية بين القياس البعدي والقياس التتبعي.
The aim of this study is to point out the effectiveness of using the task analysis strategy in improving reading level (reading comprehension- expressions) for fourth year primary school pupils who suffer from attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). The study is conducted on a sample of 12fourth year primary school pupils(males and females) at Ourida Meddad School in Rouissat using the experimental method. This research relied on a set of tools to collect data, namely: 1) A list for the observation of pupils’ behaviour in order to determine the number of those suffering fromattention deficit hyperactivity disorder. 2) Visual-spatial intelligence test which fits the category of age ranging from 8 to 17 years in order to figure out the pupils’ intelligence and exclude those pupils who showed weak intelligence levels according to the test. 3) The experimentation scheme for applying the task analysis strategy within a period of one month and half. 4) Acquisition test (a priori and a posteriori) The following results have been drawn from this research: - There are statistically significant differences in reading level (reading comprehension-expressions) between the averages of grades in the sample of study in the a priori testing and the a posteriori testing after the application of task analysis strategy. - There are statistically significant differences in the test of linguistic expressions betweenthe averages of grades in the sample of study in pretesting and post-testing after the application of task analysis strategy. - There is difference in the reading level (reading comprehension-expressions) in the study sample between a priori and a posteriori testing.
Description: قسم علم النفس و علوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15782
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mofida-Zekour-Mohammed.pdf4,88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.