Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15804
Title: علاقة فاعلية الذات بالسلوك الفوضوي لدى تلاميذ السنة الأولى والثالثة ثانوي -دراسة ميدانية ببعض الثانويات بمدينة ورقلة
Authors: الوناس مزياني
صالحي, هناء
Keywords: السلوك الفوضوي
الثانويات
مدينة ورقلة
السنة الأولى ثانوي
السنة الثالثة ثانوي
Issue Date: 2017
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين فاعلية الذات والسلوك الفوضوي لدى تلاميذ السنة الأولى والثالثة ثانوي ,كما تسعى إلى معرفة الفروق بين التلاميذ في كل من فاعلية الذات تبعا لعامل السلوك الفوضوي وبعض المتغيرات ،ومن ثم تحديد مستويات فاعلية الذات والسلوك الفوضوي ،وأقيمت الدراسة بثانويات ولاية ورقلة على عينة قوامها 300 تلميذا يدرسون في التعليم الثانوي من المستويين الأولى والثالثة ،وقد تم اختيارها بطريقة عشوائية ،وتهدف الدراسة للإجابة على التساؤلات التالية التي صيغت على النحو التالي : 1- هل توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين فاعلية الذات والسلوك الفوضوي لدى تلاميذ السنة الأولى والثالثة ثانوي ؟ 2- هل توجد فروق دالة إحصائيا بين تلاميذ السنة الأولى والثالثة ثانوي في مستوى فاعلية الذات تبعا لعامل السلوك الفوضوي والجنس ؟ 3- هل توجد فروق دالة إحصائيا بين تلاميذ السنة الأولى والثالثة ثانوي في مستوى فاعلية الذات تبعا لعامل السلوك الفوضوي والمستوى الدراسي ؟ 4- هل توجد فروق دالة إحصائيا بين تلاميذ السنة الأولى والثالثة ثانوي في مستوى فاعلية الذات تبعا لعامل السلوك الفوضوي والمستوى الاجتماعي والاقتصادي للأسرة (مقبول-غير مقبول)؟ 5- هل توجد فروق دالة إحصائيا بين تلاميذ السنة الأولى والثالثة ثانوي في مستوى فاعلية الذات تبعا لعامل السلوك الفوضوي والمستوى الثقافي والتعليمي للأسرة (مقبول –غير مقبول )؟ وللإجابة عن هذه التساؤلات اقترحت الفرضيات التالية : 1- توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين فاعلية الذات والسلوك الفوضوي لدى تلاميذ السنة الأولى والثالثة ثانوي 2- توجد فروق دالة إحصائيا بين تلاميذ السنة الأولى والثالثة ثانوي في مستوى فاعلية الذات تبعا لعامل السلوك الفوضوي والجنس . 3- توجد فروق دالة إحصائيا بين تلاميذ السنة الأولى والثالثة ثانوي في مستوى فاعلية الذات تبعا لعامل السلوك الفوضوي والمستوى الدراسي . 4- توجد فروق دالة إحصائيا بين تلاميذ السنة الأولى والثالثة ثانوي في مستوى فاعلية الذات تبعا لعامل السلوك الفوضوي والمستوى الاقتصادي والاجتماعي للأسرة (مقبول-غير مقبول) . 5- توجد فروق دالة إحصائيا بين تلاميذ السنة الأولى والثالثة ثانوي في مستوى فاعلية الذات تبعا لعامل السلوك الفوضوي والمستوى الثقافي والتعليمي للأسرة (مقبول –غير مقبول ) . ولقد تمت الدراسة وفق المنهج الوصفي المقارن ,باعتباره الأنسب لوصف خصائص الظاهرة وجمع المعلومات عنها و متابعتها في الميدان للحصول على بيانات حقيقية ,و تم ذلك بواسطة تطبيق أداتان للقياس تم بناءهما من قبل الطالبة الباحثة ، الأولى لقياس متغير فاعلية الذات ,والثانية لقياس متغير السلوك الفوضوي , وبعد جمع البيانات ومعالجتها احصائيا توصلنا إلى النتائج التالية : 1- توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين فاعلية الذات والسلوك الفوضوي لدى طلبة المرحلة الثانوية . 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي في مستوى فاعلية الذات تبعا لعامل السلوك الفوضوي والجنس . 3- توجد فروق دالة إحصائيا بين تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي في مستوى فاعلية الذات تبعا لعامل السلوك الفوضوي والمستوى الدراسي . 4- توجد فروق دالة إحصائيا بين تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي في مستوى فاعلية الذات تبعا لعامل السلوك الفوضوي والمستوى الاجتماعي والاقتصادي للأسرة (مقبول-غير مقبول) . 5- توجد فروق دالة إحصائيا بين تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي في مستوى فاعلية الذات تبعا لعامل السلوك الفوضوي والمستوى الثقافي والتعليمي للأسرة (مقبول –غير مقبول ).
The present study aims to identify the relationship between self-efficacy and disruptive behavior in the first and third year secondary students. It also seeks to know the differences between the students in each of the self-efficacy according to the disruptive behavior factor and some variables,. The study was conducted in the secondary schools of the town of Ouargla in a sample of 300 students studying in secondary schools from the first and third levels. The study was selected randomly. The study aims to answer to the following questions which were formulated as follows: 1- Is there a statistically significant relationship between self-efficacy and disruptive behavior among first and third year secondary students? 2 - Are these statistically significant differences between the first and third year secondary students in the level of self-efficacy according to the disruptive behavior and sex? 3 - Are these statistically significant differences between students in the first and third year’s secondary students in the level of self-efficacy according to the disruptive behavior and level of education? 4- Are these statistically significant differences between the first and third year secondary students in the level of self-efficacy according to the disruptive behavior factor and the socio-economic level of the family (acceptable - unacceptable)? 5- Are there statistically significant differences between the first and third year students in the level of self-efficacy according to the disruptive behavior factor and the cultural and educational level of the family (acceptable - unacceptable)? To answer these questions, the following hypotheses were suggested: 1 - Is there a statistically significant relationship between self - efficacy and disruptive behavior among students in the first and third years secondary? 2 - Are there statistically significant differences between the first and third year secondary students in the level of self - efficacy according to the disruptive behavior and sex? 3 - Are there statistically significant differences between the first and third year secondary students in the level of self-efficacy according to the disruptive behavior and the level of school? 4- Are there statistically significant differences between the first and third year secondary students in the level of self-efficacy according to the disruptive behavior factor and the economic and social level of the family (acceptable - unacceptable)? 5- Are there statistically significant differences between the first and third year secondary students in the level of self-efficacy according to the disruptive behavior factor and the cultural level of the family (acceptable - unacceptable)? This study was conducted according to comparative method, as it is the best suit to describe the characteristics of the phenomenon and to gather information about it and follow it in the field to obtain real data. This was done by applying two measurement tools that were built by the student researcher, the first to measure the variable of self-efficacy,and second measure the variable of disruptive behavior ,and after collecting and processing the data statistically we reached the following results: 1-There is a statistically significant relation between self-efficacy and disruptive behavior among high school students. 2 - There are no statistically significant differences between the secondary school students in the level of self - efficacy according to the disruptive behavior and sex. 3 - There are statistically significant differences between secondary school students in the level of self - efficacy according to the disruptive behavior and the level of school 4 - There are statistically significant differences between secondary school students in the level of self-efficacy according to the disruptive behavior and the social and economic level of the family (acceptable - unacceptable). 5- There are statistically significant differences between secondary school students in the level of self-efficacy according to the disruptive behavior factor and the cultural and educational level of the family (acceptable - unacceptable).
Description: الإرشاد النفسي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15804
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Salhi-Hana-Doctorat.pdf3,08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.