Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17111
Title: اثر التشارك المعرفي على أداء الأستاذ الجامعي دراسة حالة لعينة من أساتذة جامعة قاصدي مرباح بورقلة
Authors: مناصرية, رشيدة
خمقاني, عنترة
Keywords: التشارك المعرفي
أداء الأستاذ الجامعي
Knowledge sharing
The performance of the university professor
Issue Date: 9-May-2018
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر التشارك المعرفي على أداء الأستاذ الجامعي في جامعة قاصدي مرباح بورقلة، حيث تم إستخدام الإستبانة كأداة رئيسية لجمع المعلومات، وإقتصرت عملية التوزيع على أسلوب العينة العشوائية البسيطة بحيث بلغ تعداد عينة الدراسة (115) مفردة، وتم تحليل البيانات الواردة في الاستمارات عن طريق استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss) بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معاملات الارتباط، تحليل الانحدار المتعدد والبسيط، وخلصت الدراسة إلى وجود مستوى عال من التشارك المعرفي لدى أساتذة جامعة قاصدي مرباح بورقلة، العلاقة الإرتباطية بين التشارك المعرفي كمتغير مستقل وأداء الأستاذ الجامعي كمتغير تابع علاقة طردية قوية، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لإجابات أفراد عينة الدراسة حول أثر التشارك المعرفي على أداء الأستاذ الجامعي تعزى للمتغيرات الشخصية (الجنس، العمر، الرتبة العلمية، عدد سنوات التدريس، المؤهل العلمي.)
The aim of this study is to find out the impact of knowledge sharing on the performance of the university professor at the University of Kasdi Merbah Ouargla , Where the questionnaire was used as a key tool for collecting information , And the distribution process was limited to the method of simple random sample so that the sample of the study sample (115), The data in the forms were analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (Spss), Based on arithmetical averages, standard deviations, correlation coefficients, multiple and simple regression analysis. The study concluded that there is a high level of knowledge sharing among the teachers of the University of Kasdi Merbah Ouargla , The correlation between knowledge sharing as an independent variable and the performance of the university professor as a variable has a strong positive relationship, There were no statistically significant differences in the responses of the members of the study sample on the impact of knowledge sharing on the performance of the university professor due to the personal variables (gender, age, scientific rank, number of years of teaching, qualification
Description: إدارة الموارد البشرية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17111
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khamgani- antar.pdf2,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.