Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18960
Title: دور التسويق الاجتااعي في تعييي الصورة الههنية للانماات يير الربيية - دراسة حالة الكشافة الإسلامية الجيائرية - من وجهة نمر القادة الكشفيين ميافمة ورقلة
Authors: عفاف, خويلد
زهور, حسيني
Keywords: تسويق الاجتماعي،
كشافة اسلامية جزائرية
منظمات غير ربحية
محافظة ورقلة
صورة الذهنية
Social marketing
mental image, Algerian Islamic scout, non-profit organizations
Ouargla province.
Issue Date: 4-Jun-2018
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تبيان دور و أهمیة التسویق الاجتماعي و كذا مدى تاثيره في تعزيز الصورة الذهنية عن الكشافة الاسلامية الجزائرية -محافظة ورقلة -كأحد المنظمات غير الربحية ذات الصفة التطوعية الاجتماعية و التربوية ، من خلال دراسة وصفية مبينة على التحليل لآراء عینة القادة الكشفيين بمحافظة ولاية ورقلة ، وقد تحددت الدراسة بمتغیر مستقل تمثل في التسویق الاجتماعي بأبعاده السبعة المتمثلة في (المنتج الاجتماعي، السعر الاجتماعي، الترویج الاجتماعي والتوزیع الاجتماعي، الدليل المادي، العمليات ،المشاركة )، ومتغیر تابع تمثل في الصورة الذهنية بابعادها الثلاثة ( الصورة الذاتية ، الصورة المرغوبة، و الصورة المدركة) للعينة المستهدفة ولتحقیق أهداف الدراسة تم تطویر إستبانة ورقية و إلكترونية استنادا للملاحظة و الاستقراء لغرض جمع البیانات من العینة المستهدفة ، لتتوصل الدراسة في الأخیر إلى مجموعة من النتائج كان من أبرزها: - یوجد دور و تاثير للتسويق الإجتماعي في تعزيز الصورة الذهنية ووجود علاقة طردية بينهما ،أيضــــــا يوجد علاقة جــــــــد قوية وطردية بيــن بعدي المشاركـــــة و العمليات مع الصورة الذهنية ، كما انه أن هناك دور مؤثر لأبعاد التالیة (المنتج الاجتماعي، الدليل المادي، العمليات ،المشاركة) في تعــــــــزيز الصورة الذهنية و ليس هناك تاثير لبعد السعر الاجتماعي و بعد الترویج الاجتماعي و بعد التوزیع الاجتماعي لدى العينة الدراسة. و توصي الدراسة في الأخیر بضرورة زیادة الاهتمام أكثر بالتسويق الاجتماعي لما له دور مهم و كألية تعزيز للصورة الذهنية الايجابية عن الكشافة الاسلامية الجزائرية كمنظمة غير ربحية و توسيع مجال الدراسة إلى الجاهير الخارجية
The objective of this study is to show the role and importance of social marketing and the extent of its influence in enhancing the mental image of the Algerian Islamic Scouts - Ouargla Governorate - a non-profit organization with social and educational volunteering through a descriptive study based on the analysis of the views of the Scout leaders The study has been identified as an independent variable that represents social marketing in its seven dimensions (social product, social price, social promotion, social distribution, physical evidence, processes, participation), and a subsequent variable represented in the mental image by its dimensions The objective of the study was to develop a paper and electronic questionnaire based on observation and extrapolation for the purpose of collecting data from the target sample. Finally, the study reached a series of results, the most important of which were: There is also a strong and positive relationship between post-participations and processes with mental image. There is also an influential role for the following dimensions (social product, physical evidence, processes, participation) In the promotion of mental image and there is no impact of the social price dimension and after the social promotion and after the social distribution in the sample study. Finally, the study recommends that more attention should be given to social marketing, which has an important role to play in enhancing the positive image of the Algerian Islamic scout as a non-profit organization and expanding the field of study to foreign audiences.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18960
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hassini-Zhour.pdf1,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.