Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19863
Title: دافعية التعلم لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية في علاقتها بالرضا عن الحياة
Authors: بلقاسم, دودو
عقبة, نوار
Keywords: الدافعية
دافعية التعلم
الرضا عن الحياة
Issue Date: 2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الحاليـة إلـى التعـرف علـى كـل مـن مـستوى دافعية التعلم والرضـا عـن الحيـاة لـدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بورقلة، كذلك هدفت إلى التعرف على العلاقة بين دافعية التعلم والرضا عن الحياة لدى الطلبة ،كما هدفت إلى الكشف عن الفروق في مستوى دافعية التعلم والرضا عن الحياة بالنسبة للمستوي الدراسي بين طلبة الليسانسوطلبة الماستر .وتكونت عينة الدراسة من (109) طالب وطالبة ذكور وإنـاث، وتـم اختيـار عينـة الدراسة بـصورة طبقيـة عـشوائية مـن طلبـة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بورقلة ، واستخدم الطالب المنهج الوصفي بالطريقة المسحية في الدراسة ؛ لبيان مدى انتشار متغيـرات الدراسة، ولجمـع البيانـات تم استخدام مقياس دافعية التعلم من إعداد "يوسف قطامي" سنة 1989، ومقياس الرضا عن الحياة مـن إعـداد "مجـدي الدسوقي" 1998، واسـتخدم الطالب المعالجـات الإحـصائية التاليـة: المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري والـوزن النسبي، اختبار بيرسون،اختبار (ت).وتوصل الطالب الى وجود مستوى فوق المتوسـط لكـل مـن دافعية التعلم والرضـا عـن الحيـاة، حيـث بلـغ الـوزن النسبي لدافعية التعلم(67.85) والوزن النسبي للرضا عن الحياة (75.82).وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين دافعية التعلم والرضا عن الحياة.عدم وجود فروق في دافعية التعلم تعزى للمستوى الدراسي بينطلبة الليسانس وطلبة الماستر.وعدم وجود فروق في الرضا عن الحياة تعزي للمستوى الدراسي بينطلبة الليسانس وطلبة الماستر .
The objective of the present study was to identify the level of motivation for learning and satisfaction with life in the students of the Institute of Science and Technology of Physical and Mathematical Activities in Ouargla. It also aimed to identify the relationship between the motivation of learning and the satisfaction of life among students, of the academic level between students bachelor's and masters students. It also aimed to detect the differences in the level of motivation for learning and satisfaction with life for the academic level between students and students of the Master. The study sample consisted of (109) male and female students. The study sample was randomly selected from the students of the Institute of Science and Technology of Physical Activities and Sports in Ouargla. The student used the descriptive method in the survey method in the study .To illustrate the prevalence of the study variables, and to collect the data, the learning motivation scale was used by Youssef Qatami in 1989, and the measure of satisfaction with life by Majdi El-Desouki, 1998, The student used the following statistical treatments: arithmetic average, standard deviation, relative weight, Pearson test, and T test. The student reached an above-average level for both learning motivation and satisfaction with life, with the relative weight of learning motivation (67.85) The relative weight of satisfaction with life (75.82). There is a statistically significant correlation between motivation for learning and satisfaction with life. There are no differences in the motivation of learning to the level of study between bachelor's students and Masters students. no differences in satisfaction with life is attributed to the academic level among students of the bachelor's and master's students.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19863
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
okba nouar 40-ilovepdf-compressed.pdf1,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.