Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21102
Title: فاعلية برنامج إرشادي قائم على تنمية مهارات التفكير الإيجابي في خفض مستوى قلق المستقبل لدى متربصات التكوين المهني دراسة ميدانية بمركز التكوين المهني والتمهين زوبيدي عبد القادر ـــ ورقلة
Authors: حاج صبري, فاطمة الزهراء
قادير, بشرة
Keywords: برنامج ارشادي
التفكير الإيجابي
التكوين المهني
قلق المستقبل
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى فاعلية برنامج إرشادي قائم على تنمية مهارات التفكير الإيجابي في خفض مستوى قلق المستقبل لدى متربصات التكوين المهني، وكذا معرفة أثر البرنامج الإرشادي المعتمد ـــ إن وجد ـــ في تنمية التفكير الإيجابي، وخفض مستوى قلق المستقبل بعد انتهاء فترة المتابعة. ولتحقيق تلك الأهداف، اعتمدت الطالبة على المنهج التجريبي، واستخدمت تصميماً شبه تجريبي ذي مجموعتين ( ضابطة وتجريبية )، بقياس قبلي وبعدي لكلا المجموعتين، وقياس تتبعي للمجموعة التجريبية. وطُبِّق القياس القبلي على مجتمع الدراسة (90) متربصة من متربصات مركز التكوين المهني والتمهين زوبيدي عبد القادر بورقلة، باستخدام مقياس التفكير الإيجابي لــ (منشد، 2013)، تعديل وتقنين (اسليم,2017). ومقياس قلق المستقبل لــ (شقير، 2005)، وذلك بعد التأكد من خصائصهما السيكومترية. وشملت عينة الدراسة (14) متربصة تم اختيارهن بطريقة قصدية ( ذوي التفكير الإيجابي المنخفض والأعلى قلقاً اتجاه المستقبل). حيث قسمت العينة إلى مجموعتين متكافئتين؛ ضابطة وتجريبية. تم تطبيق البرنامج الإرشادي على المجموعة التجريبية الذي أعده (طبوزادة،2017)، بعد التأكد من صلاحيته ومناسبته للدراسة وأهدافها. وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة، أسفرت نتائج الدراسة على ما يلي: 1. وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التفكير الإيجابي وقلق المستقبل لدى متربصات التكوين المهني بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي بعد ضبط القياس القبلي. 2. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التفكير الإيجابي وقلق المستقبل بين نتائج القياسين البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية. وتؤكد نتائج الدراسة المتوصل إليها فاعلية البرنامج الإرشادي القائم على تنمية مهارات التفكير الإيجابي في خفض مستوى قلق المستقبل لدى متربصات التكوين المهني. مع استمرار الأثر الإيجابي الذي تركه على المجموعة التجريبية بعد انتهاء فترة المتابعة. وقد أُخضعت نتائج الدراسة للتفسير والمناقشة في ضوء الأدب التربوي والدراسات السابقة. وبناءً على النتائج المتوصل إليها تم تقديم خلاصة الدراسة وبعض الاقتراحات.
The current study aimed at revealing the effectiveness extent of guidance programme based on the development of positive thinking skills in reducing the level of the future anxiety in the about the future at the trainees of the vocational training school . As well as knowledge of the impact of the reliable guidance program – if any –in the development of the positive thinking, and the reduction of future anxiety level after the end of the supervision period. To achieve these aims, the student depended on the empirical method and used a design looks like empirical, of two groups (standard and empirical) with a prior and later measurement of the two groups, and a supervisory measurement of the empirical group. The prior measurement is applied on the study community (90) trainees of those of (zobidi A.kder ouargla), vocational training school ouargla, using the scale of the positive thinking of the (monched,2013) amend and regulated by (aslim,2017) and the scale of the future anxiety of (chakier,2005), after checking their psychometric features. The specimen of the study includes (14) trainees who was selected on purpose (these of the low positive thinking and of the high future anxiety) where the specimen was divided into two equivalent groups, standard and empirical. The guidance programme wos applied on the empirical groups which was done by ( tabozada,2017), after checking its validity and appropriacy to the study and its aims . Using the appropriate statistical tools, the study reveals the following: 1. There were differences of a statistical significance at the level of the positive thinking and the future anxiety at the trainees of the vocational training school among the two groups, the standard and the empirical, in the later measurement after adjusting the prior measurement . 2. There were no differences of a statistical significance at the level of the positive thinking and the future anxiety among the results of the later and the supervisory measurements of the empirical groups. The results of the study assure the effectiveness of the guidance programme based on developing the skills of the positive thinking in reducing the level of the future anxiety at the trainees of the vocational trainees of the vocational training school, with the continuance of the positive impact that it left the empirical group after the end of the supervisory period. The results of the study were imposed to the explanation and dixussion in the light of the educationl literature and the previous studies .therefore, the study concluded to the suggestions of new research ways .
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21102
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kadir-bochra.pdf731,13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.