Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21298
Title: نموذج مقترح حول العلاقة بين التماثل التنظيمي والاستغراق الوظيفي دراسة ميدانية لشركة روائح الورود لصناعة العطور بالوادي
Authors: يوسف, أسماء
بالــــحمو, ماريــــا
Keywords: الحماس
التفاني
الولاء
العضوية
Vigor
Dedication
Absorption
Layalty
Issue Date: 19-Jun-2019
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تصميم نموذج من خلال العلاقة بين التماثل التنظيمي والاستغراق الوظيفي لدى العمال في شركة روائح الورود لصناعة العطور بالوادي، حيث طبقت الدراسة على عينة عشوائية بسيطة مكونة من (70) عامل، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام استمارة الاستبيانكأداة رئيسية لجمع البيانات والمقابلة كأداة داعمة مرفقة بالملاحظة العلمية، وتحليل البيانات المجمعة من خلال استمارة الاستبيان عن طريق استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss) بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معاملات الارتباط وتحليل الانحدار المتعدد التدريجي، وكذا تحليل المقابلة المعمقة للوقوف على أهم مؤشرات متغيرات الدراسة. وخلصت الدراسة لعدد من النتائج أهمها: وجود أثر ذو دلالة إحصائية بين التماثل التنظيمي والاستغراق الوظيفيويعزز هذا قيمة معامل الارتباط (R= .725) و القوة التفسيرية للنموذج فقدبلغت ((R2= 0.525. وأوصت الدراسة بضرورة تعزيز التماثل التنظيمي في الشركة محل الدراسة
This study aimed to designing a model for the relationship between organizational identification and job engagement for employees in parfums wouroud Company at el-Oued. This study was applied random sample consisting of) 70 (employees. To achieve the objectives of the study the researcher used questionnaire to collect data and interview as a supporting tool accompanied by scientific observation, the data were analyzed by using the statistical package for social sciences (Spss). Depending on the means, standard deviation, correlations coefficient, multiple regression. The study concluded with the following results: There is statistically significant effect between organizational identification and job engagement, this value increases the coefficient of correlation(R=0.725) and the relationship is positive because the coefficient of correlation is positive and strong, and the explanatory power of the model is reached (R2=0.525). The study recommended the need to enhance organizational identification in company under study
Description: ادارة اعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21298
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
balhamou-maria.pdf1,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.