Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21453
Title: الكفايات التدريسية لأستاذ التربية البدنية والرياضية وعلاقتها بدافعية التلميذات نحو ممارسة النشاط البدني الرياضي المدرسي في مرحلة التعليم المتوسط
Authors: بلقاسم, دودو
زين الدين, قدار
Keywords: الكفايات التدريسة
الدافعية
النشاط البدني الرياضي المدرسي
الكفايات التدريسية
الدافعية
النشاط البدني الرياضي المدرسي
Teaching competencies
motivation
the school physical and sporting activity
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الكفايات التدريسية لأستاذ التربية البدنية والرياضية ودافعية التلميذات نحو ممارسة النشاط البدني الرياضي المدرسي في مرحلة التعليم المتوسط، كما هدفت إلى الكشف عن درجة امتلاك الأساتذة للكفايات التدريسية ومعرفة علاقة كل من الخبرة المهنية و الجنس بمستوى الكفايات، ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي على عينة تكونت من 400 تلميذة و 03 أستاذ تم اختيارهم بطريقة عشوائية بمرحلة التعليم المتوسط بمقاطعة تنس – ولاية الشلف وتم جمع البيانات باستخدام أداتين هما بطاقة الملاحظة خاصة بالكفايات التدريسية و التي تكونت من 03 أبعاد و 30 عبارة، ومقياس دافعية ممارسة النشاط البدني الرياضي المدرسي والذي تكون من 06 أبعاد و 48 عبارة تم بنائهم من طرف الباحث، وكوسائل للمعالجة الإحصائية وتحليل النتائج استخدم الباحث برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية spss، أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق في دافعية ممارسة التلميذات للنشاط البدني الرياضي المدرسي تعزى لمتغير الكفاية التدريسية للأستاذ ( مرتفعة، متوسطة ). - يمتلك أساتذة التربية البدنية والرياضية درجة عالية من الكفايات التدريسية. - لا توجد فروق في الكفايات التدريسية بين الأساتذة تعزى إلى متغير الجنس. - توجد فروق في الكفايات التدريسية تعزى لمتغير الخبرة المهنية.
The purpose of this study was to find out the relationship between the teaching competencies of physical education professors; sports and the motivation of students towards the school physical and sporting activities at phase of secondary school education, The study also aimed to find out the degree of teachers Who obtain a teaching competencies and to determine the relationship between professional experience and gender In terms of competencies level, In order to Achieve this aim the researcher used the descriptive method with selecting randmoly as a sample, which included (400 ) student ( female ) and (30 ) teachers at the secondary school education in the county of tenes – chlef state. the researcher used two tools to collect the information: the observation the teaching competencies cards, which contained(03) dimensions and (30) terms , and measure of motivation toward Practice the school physical and sporting activity , which contains (06 ) dimensions and (48 ) terms were prepared by the researcher, the researcher used the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) to process the data statistically and analyze the results. The results of the study showed that there are differences of motivation between students (female ) to Practice the school physical and sporting activity resulting from the variable of teaching competencies of the professor (high, medium) . - The teachers of physical education and sports have a high degree of teaching competencies. - There are no differences in teaching competencies between teachers For a variable of gender. - There are differences in teaching competencies due to the variable of professional experience.
Description: منهاهج التدريس في التربية البدنية والرياضية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21453
Appears in Collections:Département des activités physiques et sportives Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kadar-zain-eddine.pdf1,47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.