Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21470
Title: مساهمة النشاط البدني الرياضي التربوي في تحسين التفاعل الاجتماعي لدى تلميذات المرحلة النهائية في التعليم المتوسط
Authors: مراد, عايدي
عباس, دارم
Keywords: النشاط البدني الرياضي التربوي
التفاعل الاجتماعي
تلميذات الطور المتوسط
Issue Date: 2018
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة الاستبيانية إلى التعرف على مساهمة النشاط البدني الرياضي التربوي في تحسين التفاعل الاجتماعي لدى تلميذات المرحلة النهائية في التعليم المتوسط ومدى تأثيره عليهن، إضافة الى التعرف على بعض خصائص التفاعل الاجتماعي. لتحقيق هذه الأهداف طرح الباحث الإشكالية التالية: هل يساهم النشاط البدني الرياضي التربوي في تحسين التفاعل الاجتماعي لدى تلميذات المرحلة النهائية في الطور المتوسط ؟ لحل الإشكالية تم وضع الفرضيات التالية: للنشاط البدني الرياضي دورا في تحسين التواصل الاجتماعي لدى تلميذات الطور المتوسط، تحقيق مبدأ التعاون الاجتماعي بينهن، تطوير وتنمية روح الجماعة والتعاون لدى تلميذات الطور المتوسط. اعتمد الباحث على نوع واحد من الأدوات والمتمثل في الاستبيان، حيث تمت الاستعانة بـ 96 تلميذة لمليء الاستبيانات المتعلقة بموضوع الدراسة. كذلك انتهج الباحث المنهج الوصفي لدراسته وذلك لاعتماد هذه الأخيرة على وصف النتائج التي تحصل عليها عبر حساب النسب المئوية للمجموعات ووصف نمط التكرارات المتحصل عليها. وكانت نتائج الدراسة على النحو التالي: للنشاط البدني الرياضي التربوي دور إيجابي في تحسين التواصل الاجتماعي لدى تلميذات الطور المتوسط،وكذلك يلعب دور في تحقيق مبدأ التعاون الاجتماعي بينهن، اضافة الى تطوير وتنمية روح الجماعة والتعاون لدى التلميذات. كما أن هنالك بعض التوصيات يجب الإشارة اليها وهي ضرورة زيادة الاهتمام بالنشاط البدني الرياضي التربوي وتشجيع التلاميذ و التلميذات على ممارسته وكذا الاهتمام بالفئة الموهوبة، إقامة دورات تنافسية بين المدارس، توفير الإمكانيات المادية وتوعية التلاميذ و التلميذات بخطورة الصفات السلبية وأثرها علي شخصية الفرد.
The contribution of physical activity to sports education in improving the social interaction of students in the final stage in the middle education The aim of this study was to identify the contribution of physical activity to sports education in improving the social interaction of students in the final stage in the middle education and the impact on them, in addition to the identification of some characteristics of social interaction. To achieve these goals, the researcher presented the following problem: Does physical activity contribute to the improvement of social interaction among students in the final stage in the intermediate stage? In order to solve the problem, the following hypotheses have been developed: Physical physical activity plays a role in improving the social communication of middle-class pupils, achieving the principle of social cooperation among them, developing the spirit of community and cooperation among middle school pupils. The researcher relied on one type of tool in the questionnaire, where 96 students were used to fill out questionnaires related to the subject of the study. The researcher also took the descriptive approach to study it in order to adopt the latter to describe the results obtained by calculating the percentage of groups and describing the pattern of duplicates obtained. The results of the study were as follows: Physical activity sports education plays a positive role in improving social communication among middle school students, as well as playing a role in achieving the principle of social cooperation among them, in addition to developing the spirit of community and cooperation among students. In addition, there are some recommendations that should be mentioned, namely, the need to increase the interest in the physical activity of sports education and encourage students and students to exercise and attention to the talented class, to establish competitive courses between schools, to provide material resources and to educate students and students the seriousness of negative qualities and impact on the personality of the individual
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21470
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة دارم عباس _compressed.pdf590,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.