Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21575
Title: دور أساتنذة التربية البدنية والرياضية في تنمية مهارات التفكير الابتكاري لدى التلاميذ من وجهة نظر الأساتذة
Authors: قيس, فضل
محمد الأمين, حاج عمر
Keywords: التنمية
أستاذ التربية البدنية والرياضية
التفكير الابتكاري
الطور الثانوي
teachers of physical education and sports
development
development of innovative thinking
secondary stage
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن دور أساتذة التربية البدنية والرياضية لتنمية التفكير الابتكاري لدى تلاميذ الطور الثانوي، حيث تكونت عينة دراستنا من 70 أستاذ وتم استعمال المنهج الوصفي في الدراسة واستعمال على برنامجSPSS نسخة 20 حيت تم إجراء الحسابات اللازمة كمعامل ارتباط والمتوسطات الحسابية والانحراف المعياري وكدا اختبار (ت) لحساب الفروق وبعدها تم نقل النتائج المحصل عليها من برنامج إلى جداول منظمة على حسب متغيرات البحت، وقد تم عرض الاستمارة جمع المعلومات على عينة من المحكمين وحساب ثباته من خلال ألفا كرونباخ حيث أظهرت النتائج ما يلي:  من خلال تحليلنا لنتائج الفرضية الأولى التي تمثل هناك فروق ذات دلالة إحصائية لأساتذة التربية البدنية والرياضية في تنمية مهارات التفكير الابتكاري باختلاف الأقدمية حيت استنتجنا من خلال النتائج انه لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متغير الأقدمية في تنمية مهارات التفكير الابتكاري من وجهة نظر الأساتذة ؛  كذلك الفرضية الثانية التي تمثل هناك فروق ذات دلالة إحصائية لأساتذة التربية البدنية والرياضية في تنمية مهارات التفكير الابتكاري باختلاف نمط التكوين حيت استنتجنا من خلال النتائج انه لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متغير نمط التكوين في تنمية مهارات التفكير الابتكاري من وجهة نظر الأساتذة  بينت هده الدراسة أن هناك دور فعال للأساتذة تربية البدنية والرياضية في تنمية مهارات التفكير الابتكاري لدى التلاميذ من وجهة نظر الأساتذة، التي تعتمد بدورها على تنمية مهارة التفكير الابتكاري للتلاميذ ليس بالضرورة اعتمادها على أقدمية الأستاذ أو نمطه التكويني بل قد تتعداه الى عوامل أخرى كانت سببا في تنمية مهارات التفكير الابتكاري لدى تلاميذ المرحلة الطور الثانوي من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية والرياضية وفي الأخير تم الخروج بالتوصيات والاقتراحات .
The purpose of this study was to uncover the role of the teachers of physical and sports education to develop the creative thinking of the secondary stage students. The study sample consisted of 70 teachers. The descriptive approach was used in the study and the SPSS version 20 was used. The calculations were done as correlation coefficients, arithmetic averages, (T) for the calculation of differences and then the results obtained from the program were transferred to tables organized according to pure variables. The form was presented to collect the information on a sample of arbitrators and calculate its stability through Alpha Kronbach. The results showed the following: In our analysis of the results of the first hypothesis, there are statistically significant differences for the teachers of physical education and sports in the development of creative thinking skills according to the seniority. We concluded from the results that there are no statistically significant differences between the seniority variable in the development of creative thinking skills from the point of view of teachers; The second hypothesis is that there are statistically significant differences for the teachers of physical education and sports in the development of creative thinking skills according to the pattern of composition. We concluded from the results that there are no statistically significant differences between the variable of the formation pattern in the development of innovative thinking skills from the point of view of the teachers This study shows that there is an effective role for the teachers of physical education and sports in the development of creative thinking skills of students from the point of view of teachers, which depends on the development of the creative thinking of the students does not necessarily depend on the seniority of the professor or its formative and may even exceed other factors In the development of creative thinking skills of secondary stage students from the point of view of the teachers of physical education and sports. In the end, recommendations and suggestions were made.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21575
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.