Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23404
Title: Investigating Teachers’ Perceptions on ICT Integration in Teaching and Learning Pronunciation Case of Algerian University Phonetics Teachers
Authors: Madjid DOUFENE
Dalila ZAAKIR
Fattoum SELLAT
Keywords: EFL class
Pronunciation
ICT integration
Teacher perception
Cours ELF
prononciation
intégration des TIC
perception des enseignants
أقسام اللغة الانجليزية كلغة أجنبية
النطق
إدماج تكنولوجيا المعلومات والاتصال
آراء الأساتذة
Issue Date: 2019
Publisher: Université Kasdi Merbah Ouargla
Abstract: The present study aims at investigating the perceptions of Algerian university EFL teachers on integrating ICT in teaching and learning pronunciation in the classroom. Thus, the participants of this study are teachers of phonetics at the Algerian university during the academic year 2018/2019. In order to achieve our objectives, we have adopted quantitative method(use of questionnaire) that aims at examining the perceptions of fifteen (N=15) Algerian phonetics teachers (from different universities in Algeria) towards the integration of ICTs in learning and teaching pronunciation. The results revealed that almost all teachers value the use of ICT in teaching and learning pronunciation. They are aware that the use of ICT in classroom influence positively EFL teaching and learning. The major barriers were lack of inadequate computer in the classroom, low speed internet, lack of proper training skills, inexistence of latest ICT equipment, lack of specialist technical staff, poor administrative support, etc. Recommendations are made for continuous professional development of teachers to establish new pedagogies and tools for learning with the aim of enhancing the teaching-learning process. It is important for teacher trainers and policy makers to understand the barriers and usefulness of different approaches to ICT use in teacher training so that training strategies can be adequately explored to trigger such changes practicable to all.
La présente étude vise à étudier les perceptions des enseignants algériens en EFL sur l’intégration des TIC dans l’enseignement et l’apprentissage de la prononciation en classe. Ainsi, les participants à cette étude sont des professeurs de phonétique à l’université algérienne pendant l’année académique 2018/2019. Afin d’atteindre nos objectifs, nous avons adopté une méthode quantitative (utilisation de questionnaires) qui vise à examiner les perceptions de quinze (N=15) professeurs de phonétique algériens (de différentes universités en Algérie) vers l’intégration des TIC dans l’apprentissage et l’enseignement de la prononciation. Les résultats ont révélé que presque tous les enseignants apprécient l’utilisation des TIC dans l’enseignement et l’apprentissage de la prononciation. Ils sont conscients que l’utilisation des TIC en classe influence positivement l’enseignement et l’apprentissage de l’EFL. Les principaux obstacles étaient le manque d’ordinateurs dans les salles de classe, l’Internet à faible vitesse, le manque de compétences de formation appropriées, l’inexistence des derniers équipements TIC, le manque de personnel technique spécialisé, le soutien administratif insuffisant, etc. Des recommandations sont formulées pour le développement professionnel continu des enseignants afin d’établir de nouvelles pédagogies et de nouveaux outils d’apprentissage dans le but de renforcer le processus d’enseignement-apprentissage. Il est important que les formateurs d’enseignants et les décideurs comprennent les obstacles et l’utilité des différentes approches de l’utilisation des TIC dans la formation des enseignants afin que les stratégies de formation puissent être explorées de manière adéquate pour déclencher de tels changements pratiques pour tous.
تهدف هذه الدراسة إلى فحص آراء أساتذة اللغة الانجليزية في الجامعات الجزائرية حول إدماج تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تدريس وتعليم علم النطق. لذلك انتقينا عينة تتناسب وموضوع الدراسة )أساتذة مختصين في علم الصوتيات من مختل الجامعات الجزائرية للموسم الجامعي 2018-2019. قصد تحقيق أهداف الدراسة، استعنا بالمنهج الكمي )الاستبيان( الذي يهدف إلى فحص آراء خمسة عشر أستاذا جامعيا في علم الصوتيات حول إدماج تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تدريس وتعليم علم النطق. ولقد أظهرت النتائج المتحصل عليها أن جل الأساتذة واعون بضرورة إدماج تكنولوجيا المعلومات والاتصال والاستعانة بها في العملية التعليمية. إلا أنهم واجهتهم عراقيل من أهمها عدم وجود الإرادة الحقيقة لإدماج تكنولوجيا المعلومات والاتصال في العملية التعليمية مما يحول دون توفر أهم الوسائل الأساسية لتحقيق هذه العملية ومن أهمها أجهزة الكمبيوتر في الأقسام، التدفق البطيء للانترنت، الدورات التدريبية، أجهزة تكنولوجيا الإعلام والاتصال الحديثة وطاقم تقني متخصص...الخ. واعتمادا على ما قدمناه سابقا اقترحنا جملة من الحلول والوصايا: تطوير المستوى المهني للأساتذة من خلال تأسيس مناهج بيداغوجية جديدة من أجل تحسين العملية التدريسية. من المهم للأساتذة المتدربين وصانعي القرار تفهم العراقيل ومختلف المناهج في استخدام تكنولوجيا الإعلام والاتصال والاعتماد على استراتيجيات في الدورات التدريبية الملائمة التي يمكن أن تحدث التغييرات المطلوبة وترتقي بتحسين النطق إلى مستوى أعلى.
Description: Domain: Letters and Foreign Languages Field: English Language and Literature Specialty: Linguistics
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23404
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ZAAKIR-SELLAT.pdf887,5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.