Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23415
Title: The Impact of Graded Texts and Assessment Factors on students’ Vocabulary Acquisition The Case Study of Third Year Secondary School Students.
Authors: Madjid Doufene
Derdouri, Majda
Maarouf, Fatima
Keywords: Authentic texts
graded tex
reading skill
vocabulary acquisition
assessment factors
textes authentiques
textes notés
compétences en lecture
acquisition de vocabulaire
facteurs d'évaluation
النصوص الحقيقية
النصوص المعدلة
مهارة القراءة
,كتساب المفردات
العناصر التقييمية
Issue Date: 2019
Publisher: Université Kasdi Merbah Ouargla
Abstract: The present dissertation aims at discussing the role of authentic and graded texts in enhancing students’ vocabulary acquisition. English as foreign language (EFL) learners, no matter how much they know about the English language, still face many difficulties in learning vocabulary. In this respect, by using qualitative method (unstructured Interview) and quantitative method (Quasi experimental), we attempted to examine what kind of texts either authentic or simplified contribute more to increase learners’ vocabulary acquisition and comprehension. Assessment factors were also used to evaluate and compare between authentic texts and adapted ones for quality and relevance in the context of EFL education. Specifically, we looked at the ways that can help students develop text and vocabulary acquisition. The obtained results through an experiment conducted with (60) students of third year secondary school Scientific and Maths streams at Jillali El Yabes in HassiMessouad during the academic year 2018 2019, and coupled with an interview revealed that those students prefer using non authentic texts because of their easy vocabulary, hence, authentic texts are somehow difficult . The results showed that learners improved their vocabulary scores after using graded reading texts..So, the experiment demonstrated that adapted reading texts are technically feasible , pedagogically beneficial and provide value in both vocabulary gains and learner satisfaction.
La présente thèse a pour objectif de discuter du rôle des textes authentiques et gradués dans l’amélioration de l’acquisition du vocabulaire par les étudiants. Les apprenants d'anglais langue étrangère (EFL), quelle que soit leur connaissance de la langue anglaise, rencontrent encore de nombreuses difficultés pour apprendre le vocabulaire. À cet égard, en utilisant une méthode qualitative (entretien non structuré) et une méthode quantitative (quasi expérimentale), nous avons tenté de déterminer quels types de textes, authentiques ou simplifiés, contribuaient davantage à accroître l’acquisition et la compréhension du vocabulaire des apprenants. Des facteurs d'évaluation ont également été utilisés pour évaluer et comparer des textes authentiques et des textes adaptés en termes de qualité et de pertinence dans le contexte de l'éducation EFL. Plus précisément, nous avons étudié les moyens d’aider les étudiants à développer l’acquisition de textes et de vocabulaire. Les résultats obtenus grâce à une expérience menée auprès de (60) élèves des cours de sciences et de mathématiques de troisième année du secondaire à Jillali El Yabes à Hassi Messouad au cours de l'année universitaire 2018 à 2019, associés à un entretien, ont révélé que ces étudiants préféraient utiliser des textes non authentiques, de leur vocabulaire facile, donc, les textes authentiques sont en quelque sorte difficiles. Les résultats ont montré que les apprenants amélioraient leurs notes de vocabulaire après l’utilisation de textes de lecture notés. L’expérience a ainsi démontré que les textes de lecture adaptés sont techniquement réalisables, bénéfiques sur le plan pédagogique et apportent une valeur à la fois pour l’acquisition du vocabulaire et la satisfaction de l’apprenant.
تهدف هده الدراسة لمناقشة دور النصوص الحقيقية و المعدلة في تحسين الرصيد اللغوي للتلاميذ.فبحسب محتوى تعليم اللغة الانجليزية بوصفها لغة أجنبية فان التلاميذ ما يزالون يواجهون صعوبات جمة في تعلم المفردات .,وفي هذا الصدد نحاول أن نناقش, اعتمادا على المنهج النوعي (المقابلة) والمنهج الكمي (شبه التجريبي) أي من النصين الحقيقي والمعدل يساهم أكثر في إثراء الرصيد اللغوي للتلاميذ. كما نريد أن ندرس بعض العناصر التقييمية لتقويم ومقارنة النصوص الحقيقية و المعدلة وتأثيرها على نوعية تعليم اللغة الانجليزية بوصفها لغة أجنبية.. لقد بجثثنا عن الطرق التي يمكن للتلاميذ من خلالها تطوير القراءات النصية وإثراء الرصيد اللغوي. ولقد أظهرت النتائج المتحصل عليها اعتمادا على التجربة التي كانت مع 60 تلميذا يدرسون سنة ثالثة ثانوي شعبة العلوم التجريبية في ثانوية الجيلالي اليابس للموسم الدراسي 2018/2019 أن التلاميذ يفضلون استعمال النصوص المعدلة عن الحقيقية لفقرهم للمفردات ولذلك تبين أن النصوص الحقيقية غالبا ما تكون صعبة .وقد أظهرت النتائج أيضا أن التلاميذ تحسنت نتائجهم من حيث الرصيد اللغوي بعد قراءتهم لنصوص معدلة. ولقد أظهرت التجربة كذلك أن متعلمي اللغة الأجنبية قد تحسن رصيدهم اللغوي بعد استعمال النصوص المعدلة. إذن أظهرت التجربة لن النصوص المعدلة مناسبة لكلا الجانبين التقني و البيداغوجي . كما توفر هذه النصوص قيمة في تحصيل المفردات و وتحقيق مبتغى المتعلمين.
Description: Field: Linguistics
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23415
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DERDOURI-MAAROUF.pdf342,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.