Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23818
Title: أثر برنامج رياضي لاصفي مقترح في تنمية بعض المهارات الحياتية (مهارة الاتصال والتواصل- مهارة العمل الجماعي) لدى تلاميذ الثانوي The effect of a proposed sport extracurricular program in the development of some life skills (communication skill and teamwork skill) among secondary students
Authors: صلاح الدين أوكيلي Oukili Salah dine
رشيد كحلاويKahlaoui Rachid
بشير قاسميGasmi Bachir
Keywords: النشاط الرياضي اللاصفي
المهارات الحياتية
المراهقة
Issue Date: 30-Jun-2020
Series/Report no.: Volume 13, Numéro 3;
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر برنامج رياضي لاصفي مقترح في تنمية المهارات الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، حيت اعتمد الباحثين على المنهج التجريبي الملائم لموضوع البحث وبلغت عينة البحث (60) تلميذا – ذكور- تم اختيارهم بطريقة مقصودة من ثانوية الرائد فراج بولاية وهران مقسمة بالتساوي على عينة تجريبية وأخرى ضابطة عدد كل منهما (30) تلميذا، استخدم الباحثون مقياس المهارات الحياتية ومجموعة من الوحدات التدريبية خاصة بالنشاط الرياضي اللاصفي، ومن أجل جمع البيانات وتحليلها اعتمد الباحثون على المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، اختبار "ت"، معامل الارتباط بيرسون من اجل المعالجة الإحصائية للنتائج الخام، وتوصل الباحثين لوجود فروق دالة إحصائيا بين العينة الضابطة و العينة التجريبية في المهارات الحياتية قيد الدراسة لصالح العينة التجريبية The present study aims at identifying the effect of an proposed sport extracurricular program in the development of some life skills (communication skill and teamwork skill) among secondary students , the researchers adopted the appropriate experimental approach to the subject of the research a sample of the study (60) students - males - was chosen deliberately from a high school El-raed Farraj in Oran state divided evenly on a sample experimental and another control the number of each (30) students, , the researchers used the life skills scale and a set of training modules for sport extracurricular program, for data collection and analysis, the researchers relied on arithmetic mean, standard deviation, T test, Pearson correlation coefficient for statistical processing of raw results, the researchers found that there were statistically significant differences between the control sample and the experimental sample in the life skills under study for the experimental sample
Description: دراسات نفسية وتربوية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23818
ISSN: 1112 - 9263
Appears in Collections:number 27 2020 vol 13 n 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
P03.pdf211,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.