Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24705
Title: The Quest For Female Identity in Ibsen’s A Doll’s House
Authors: Dr. Hanafi, Hind
Ouggad, Houria
Keywords: Feminism
patriarchy
dependent
free
féminisme
patriarcat
dépendant
libre
نسوية
أبوية
تابع
حر
Issue Date: 2020
Publisher: University Kasdi Merbah Ouargla
Series/Report no.: ;2020
Abstract: Over the last few decades, English literature has grown enormously. Some of them crossed the lines in traditional representations of women. However, it is still detached from the universal literary movements. More recently, English works have been excluded from feminism as a movement despite that the latter has agitated every part of this world. This research paper examines the existence of feminist entities in the work of the Norwegian playwright .This work is consciously chosen because it seems to celebrate the same subject not only for women but also for men. So it is probably that an author can be contrary against the idea of feminism or support it .The major objective behind this study is to investigate the real image of women in A Doll's House. It also aims to shed the light on Victorian era and to introduce the patriarchal world where the play sets out its social evils. It seeks to know how the opinion of the author, Henrik Ibsen upon the feminism. In order to accomplish the previously listed points, this research paper will be divided into three chapters. The first one is a theoretical base about feminism in general. The second one explores the common traits of Henrik Ibsen’s female characters with those of Shakespeare and the analysis of the intrinsic elements of drama, such as characterization, plot setting and theme. The final part will throw light on the analysis of the feminism in A Doll's House by applying the feminist literary criticism in an attempt to denote the results of such tight relevance. This work has shown that Nora is a private and domesticated woman, presented as a weak, stupid, and dependent woman. Her decision to abandon Torvald, however, is a sign of women's rebellion against men's oppression by the patriarchy. Henrik Ibsen, through this drama, wanted to tell readers and audiences that women are free. The rule that shackled women in the patriarchy must be eliminated.
على مدى العقود القليلة الماضية، نما الأدب الإنجليزي بشكل هائل. تجاوز بعضهم الحدود في التمثيل التقليدي للمرأة. ومع ذلك ، فهي لا تزال منفصلة عن الحركات الأدبية العالمية. في الآونة الأخيرة ، تم استبعاد الأعمال الإنجليزية من الحركة النسوية على الرغم من أن الأخيرة أثارت غضب كل جزء من هذا العالم. تبحث هذه الورقة البحثية وجود كيانات نسوية في عمل الكاتب المسرحي النرويجي هنريك إبسن ، وقد تم اختيار هذا العمل بوعي لأنه يحتفل بالموضوع نفسه ليس فقط للنساء ولكن أيضًا للرجال. لذا فمن المحتمل أن المؤلف يمكن أن يتعارض مع فكرة النسوية أو يدعمها. الهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو التحقيق في الصورة الحقيقية للمرأة في مسرحية بيت الدمية. كما تهدف إلى تسليط الضوء على العصر الفيكتوري وتقديم العالم الأبوي حيث تعرض المسرحية شرورها الاجتماعية. تسعى إلى معرفة رأي المؤلف هنريك إبسن في النسوية. من أجل إنجاز النقاط المذكورة سابقاً ، سيتم تقسيم ورقة البحث هاته إلى ثلاثة فصول.الجزء الأول هو الأساس النظري للنسوية بشكل عام. يستكشف الجزء الثاني السمات المشتركة لشخصيات هنريك إبسن الأنثوية مع شخصيات شكسبير وتحليل العناصر الجوهرية للدراما ، مثل التوصيف وإعداد الحبكة والموضوع. يلقي الجزء الأخير الضوء على تحليل النسوية في مسرحية بيت الدمية من خلال تطبيق النقد الأدبي النسوي في محاولة للدلالة على نتائج هذه الصلة الوثيقة. أظهر هذا العمل أن نورا هي امرأة خاصة ومُستأنسة ، تم تقديمها على أنها امرأة ضعيفة وغبية ومعالة. ومع ذلك ، فإن قرارها بالتخلي عن تورفالد هو علامة على تمرد النساء ضد اضطهاد الرجال من قبل النظام الأبوي. أراد هنريك إبسن من خلال هذه الدراما أن يخبر القراء والجماهير أن المرأة حرة. يجب القضاء على القاعدة التي كانت تكبل النساء في النظام الأبوي.
Au cours des dernières décennies, la littérature anglaise s'est considérablement développée. Certains d'entre eux ont franchi les lignes dans les représentations traditionnelles des femmes. Cependant, il est toujours détaché des mouvements littéraires universels. Plus récemment, les oeuvres anglaises ont été exclues du féminisme en tant que mouvement malgré le fait que ce dernier ait agité toutes les parties de ce monde. Ce document de recherche examine l'existence d'entités féministes dans le travail de la dramaturge norvégienne. Ce travail est consciemment choisi parce qu'il semble célébrer le même sujet non seulement pour les femmes mais aussi pour les hommes. L'objectif principal de cette étude est d'étudier l'image réelle des femmes dans A Doll 's House. Il vise également à faire la lumière sur l'ère victorienne et à introduire le monde patriarcal où la pièce expose ses maux sociaux. Il cherche à savoir comment l'opinion de l'auteur, Henrik Ibsen sur le féminisme. Ce document de recherche sera divisé en trois chapitres. Le premier est une base théorique sur le féminisme en général. La seconde explore les traits communs des personnages féminins d'Henrik Ibsen avec ceux de Shakespeare et les analyses des éléments intrinsèques du drame, tels que la caractérisation, la mise en scène et le thème. La dernière partie jettera la lumière sur l'analyse du féminisme dans A Doll's House en appliquant la critique littéraire féministe pour tenter de dénoter les résultats d'une telle pertinence. Ce travail a montré que Nora est une femme privée et domestique, présentée comme une femme faible, stupide et dépendante. Sa décision d'abandonner Torvald, cependant, est un signe de rébellion des femmes contre l'oppression des hommes par le patriarcat. Henrik Ibsen, à travers ce drame, a voulu dire aux lecteurs et au public que les femmes sont libres.
Description: English Literature and Civilization
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24705
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ouggad- Houria.pdf367,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.