Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24977
Title: دور حصة التربية البدنية في التقليل من الخجل لدى تلاميذ الطور الإبتدائي
Authors: نور الدين, غندير
محمد, لغريبي
Keywords: حصة التربية البدنية
الخجل
الطور الابتدائي
:physical education
shyness
, primary school level
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى الكشفعن دور التربية البدنية في التقليل من الخجل لدى تلاميذ الطور الابتدائي، وكذلك إبراز الاختلافات القائمة لمتغير الخجل بين التلاميذ الممارسين وغير الممارسين لحصة التربية البدنية ، وأن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الخجل بين التلاميذ، و لقد تمثلت عينة البحث في 90 تلميذ من الطور الابتدائي ، ولقد تم الاعتماد في الدراسة على استبيان لقياس مستوى الخجلو المنهج الوصفي بالطريقة المسحية كمنهج متبع في دراستنا ، ومن خلال إجراء الدراسة وصلنا إلى النتائج التالية: أن مستوى الخجل لدى تلاميذ الطور الابتدائي منخفض وأنه توجد فروق دالة إحصائيا في الخجل بين التلاميذ الممارسين وغير الممارسين لحصة التربية البدنية في الطور الابتدائي ، كما وجدنا انه لا توجد فروق دالة إحصائيا في الخجل بين الإناث والذكور الممارسين لحصة التربية البدنية في الطور الابتدائي ، ومن خلال ما سبق من نتائج متحصل عليها نجد أن حصة التربية البدنية تساهم في التقليل من الخجل لدىتلاميذ الطور الابتدائي ، وعليه فإننا نوصي على ضرورة توعية التلاميذ و خاصة غير الممارسين بمدى أهمية حصة التربية البدنية لما لها من فوائد على جميع الجوانب الشخصية العامة خاصة النفسية منها .
This study was aimed to determine the role of physical education in reducing shyness level of primary school pupils, also showed the different distinctions of shyness factor amongst pupils who attend physical education class and other pupils who did not. Based on statistical analysis, this study also demonstrated that shyness levels differ amidst different students. The study sampled 90 pupils of primary school level . As a methodology descriptive method in the survey method for the study, we use questionnaires for shyness measurements and From the study, we arrived on the following results: primary school students have low shyness levels, and based on statistical analysis, there are differences in shyness levels between pupils who consistently attend physical education session and those who do not. We also found that, in statistical terms, there are no differences between male and female consistent attendants of physical education sessions. According to the stated results above, we find that physical education contributes to reducing shyness levels among primary school pupils. we emphasize the necessity of educating the pupils (especially those who do not attend) about the importance of physical education session
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24977
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
لغريبي محمد.pdf1,44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.