Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25060
Title: المشاركة الوجدانية لدى أطفال التوحد
Authors: طالب, حنان
رحاحلة, نجوى
Keywords: المشاركة الوجدانية
التوحد
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: انصبت الدراسة الحالية حول المشاركة الوجدانية لدى أطفال التوحد، ولمعرفة إن كانوا يعانون من اضطراب في المشاركة الوجدانية أو لا عمدنا على طرح الإشكال التالي :هل يعاني طفل التوحد من اضطراب في المشاركة الوجدانية؟. وللإجابة على هذا التساؤل تم اقتراح الفرضية العامة للدراسة، ولاختبارها ميدانيا استعنا بالمنهج العيادي المنصب على دراسة حالة طفل مصاب باضطراب التوحد، مستعينين بالمقابلة العيادية نصف الموجهة، واستبيانتشخيص التوحد أو تناذر أسبرجر لدى الأطفال والمراهقين لبارون كوهن،وبعد جمع البيانات وتفريغها، تم الوصول إلى أن الأطفال الذين يعانون من اضطراب التوحد يعانون من اضطراب أو ضعف في المشاركة الوجدانية. وغالباما تكون لديهم حساسية اتجاه مشاعر الآخرين، وعدم قدرتهم على فهم العواطف المنقولة بواسطة حركات الوجه والجسم من شخص آخر في التفاعلات الاجتماعية والعاطفية، لأنها وببساطة تفوق قدرتهم على معالجة وتصفية العواطف، وهذا ما يخلق لديهم ردود فعل يسودها التوتر، والتجنب، و الانسحاب، وهذا ما يعيق التنمية في وقت مبكر لآليات التكيف والمشاركة الوجدانية.
This study focused on the empathy of autistic children، to recognize whether they’re suffering from troubles in the empathy or not. On this basis، the following research problem is raised: Is the autistic child suffering from troubles in the empathy? In an attempt to answer this question، the general hypothesis of the study has been suggested. In order to practically test this hypothesis، this study has adopted the clinical method focusing on a case study of a child affected by autism. This study also used the semi-oriented clinical interview، survey of diagnosing autism or Asperger’s syndrome for children and teens by Baron Cohen. After collecting and dumping all data، this study concluded that autistic children suffer from an unrest or vulnerability in the empathy. Often، they are sensible towards other’s feeling، being unable to understand the transmitted emotions through face and body moves of the other in the social and emotional interactions. This last is simply due to its dominance over their ability to process and liquidate the emotions، which creates reactions of tension، avoidance and withdrawal، which in turn hinders premature evolution of adaptation and empathy mechanisms.
Description: تخصص علم النفس العيادي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25060
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rehahla-nedjwa.pdf529,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.