Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25071
Title: دور حصة التربية البدنية والرياضية في التقليل من السلوك العدواني لدى تلاميذ طور ثانوي
Authors: نجيب, عبابسة
أشرف, قاشي
Keywords: حصة التربية البدنية والرياضية
السلوك العدواني
تلاميذ الطور الثانوي
share of educational and sports education
Agressive behavior
secondary stage students.
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الدور حصة تربية البدنية والرياضية في تقليل من السلوك العدواني لدى تلاميذ طور ثانوي، حيث تكونت عينة دراستنا من 96 تلميذ للسنة أولى ثانوي بالثانوية الشهيد العيد بن صحراوي حيث تم اعتماد طريقة المسح الشامل حيث قدرة مجتمع الدراسة ككل والمقدر بـ 96 تلميذ وتم استعمال المنهج الوصفي في الدراسة واستعمال الحزم الإحصائية في عملية التفريغ SPSSV 20 . وقد تم حساب صدق وثبات المقياس بعد إجراء بعض التعديلات التي تتوافق مع عينة دراستنا والمتغيرات المراد قياسها، حيث أظهرت النتائج ما يلي : • من خلال تحليلنا لنتائج الفرضية الجزئية الأولى التي تمثل لا تساهم حصة تربية البدنية والرياضية في تقليل من السلوك العدواني الجسدي حيت استنتجنا من خلال النتائج انه تساهم حصة تربية البدنية و الرياضية في تقليل من السلوك العدواني الجسدي ، • من خلال تحليلنا لنتائج الفرضية الجزئية الثانية التي تمثل لا تساهم حصة تربية البدنية والرياضية في تقليل من السلوك العدواني اللفظي حيت استنتجنا من خلال النتائج انه تساهم حصة تربية البدنية والرياضية في تقليل من السلوك العدواني اللفظي. • وبالتالي تحقيق فرضية دراستنا العامة " لحصة تربية البدنية والرياضية دور في تقليل من السلوك العدواني لدى طلبة طور الثانوي " حيث أن عند ممارسة حصة التربية البدنية والرياضية يترتب عنهاتهذيب كل من النفس والجسد وبالتالي يتمخض عنها انخفاض في درجة السلوكات العدوانية الجسدية واللفظية .
This study aimed to know the role of physical and sports education in reducing aggressive behavior among secondary school students, where our study sample consisted of 96 pupils for the first year secondary school martyr Eid bin Sahraoui where a comprehensive survey method was adopted where the capacity of the study population as a whole and estimated at 96 pupils The descriptive method was used in the study and the use of statistical packages in the SPSS V 20 discharge process The accuracy and reliability of the scale were calculated after making some adjustments that are compatible with our study sample and the variables to be measured. The results showed the following: • Through our analysis of the results of the first partial hypothesis, which represents that the share of physical and sports education does not contribute to a reduction in aggressive physical behavior, we concluded through the results that it contributes to a share of physical and sports education in reducing the aggressive physical behavior, • Through our analysis of the results of the second partial hypothesis, which represents that the share of physical and sports education does not contribute to reducing aggressive verbal behavior, whereas we concluded through the results that it contributes to the share of physical and sports education in reducing the aggressive verbal behavior, • Thus achieving the general hypothesis of our study that "a share of physical and sports education plays a role in reducing aggressive behavior among students of the secondary stage" whereby when practicing a physical and sports education session, you refine both the soul and the body and thus a lack of aggressive physical and verbal behavior together
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25071
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
قاشي أشرف.pdf623,36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.