Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25122
Title: فاعلية برنامج تدريبي معرفي سلوكي فـي خفـض الضغـوط المهنيـة لـدى أعــوان الحمايـة المــدنيـة دراسة تجريبية بالوحدة الرئيسية للحماية المدنية لولاية ورقلة
Authors: غربي, صبرية
قاجة, رقية
Keywords: برنامج معرفي
برنامج تدريبي
برنامج سلوكي
الضغوط المهنية
اعوان الحماية المدنية
Issue Date: 2020
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى فاعلية برنامج معرفي سلوكي في خفض الضغوط المهنية لدى أعوان الحماية المدنية، وقد تكونت عينة الدراسة من (60) عون من الوحدة الرئيسية بولاية ورقلة – الجزائر- تم اختيارهم بطريقة قصدية لغرض الدراسة، أما عينة التجربة فقد تكونت من جميع الأعوان الذين تحصلوا على درجات مرتفعة في كل من مقياس مصادر الضغط المهني ومقياس أعرض الضغط المهني وكان عددهم (16) عون، وقد تم تقسيمهم إلى مجوعتين إحداهما تجريبية تكونت من (08) أعون وأخرى ضابطة تكونت كذلك من (08) أعوان، وقد اعتمدت الدراسة في جمع البيانات على أداتين من إعداد الطالبة الأولى تهدف إلى قياس مستوى الضغوط المهنية وهي (مقياس مصادر الضغوط المهنية، مقياس أعراض الضغوط المهنية)، والنوع الثاني من الأداة يتمثل في برنامج معرفي سلوكي لخفض الضغوط المهنية. وقد جرى التحقق من صلاحية المقياس المستخدمة قبل تطبيق النهائي لها من حيث صدقها وثباتها، وبعد تقنين الأدوات تم تطبيق أدوات الدراسة. وقد تمت معالجة البيانات إحصائيا باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية وكانت النتائج كالتالي: يعاني أعوان الحماية المدنية ضغوطا مهنية متوسطة، كما أن البرنامج أثبت فاعليته في خفض مستوى الضغوط المهنية لدى أعوان الحماية المدنية، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن هناك فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس الضغوط المهنية والفروق لصالح المجموعة التجريبية، وأن هناك فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي – البعدي والفروق لصالح القياس البعدي، وأظهرت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط دراجات المجموعة الضابطة في القياس القبلي – البعدي، ولا توجد كذلك فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس القبلي، كما بينت النتائج أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي، و توجد كذلك فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين (القبلي – البعدي) للمجموعة التجريبية، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين (القبلي – البعدي) للمجموعة الضابطة. ولقد تمت مناقشة وتفسير النتائج بالعودة إلى الدراسات السابقة وختمت الدراسة بمجموعة من المقترحات.
The present study aimed to identify the effectiveness of a behavioral cognitive program in reducing occupational pressures among civil protection agents. The study sample consisted of (60) agents from the protection civil center of Oua-rgla – Algeria, they were chosen intentionally for the purpose of the study. While the sample of the experiment consisted of All employees who obtained high marks in each of the occupational pressure sources scale and the broader professional pressure scale. They were (16) agents, and they were divided into two groups, one of which was experimental, consisting of (08) agents and another control group, also consisted of (08) employees, to achieve the goal of the study, the student used two types of tools from the preparation of the re-search: the first aims to measure the level of occupational stress, which is (the scale of occupational stresses, the scale of occupational stress symptoms), and the second behavioral cognitive program to reduce occupational stress. The validity of the scale used was verified before its final application in terms of its reliability and after legalizing the tools the study tools were applied. The data were statistically processed using the statistical package program and the results were as follows: Civil protection agents suffer from intermediate professional pressures, and the program proved its effectiveness in reducing the level of professional pressure among the agents, the study found that there are statistically significant differ-ences between the mean scores of the experimental and control groups in the post-measurement on the scale of occupational pressure and differences in fa-vor of the experimental group, also there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre- and post-measurement, and the differences in favor of post-measurement. The study results showed also that there were no statistically significant differ-ences between the mean scores of the experimental group in the pre- and post-measurement. Indeed there are statistically significant differences between the experimental and control groups in the pre-measurement, there are statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-measurement, there are statistically significant differences between the two (pre-post) measurements of the experimental group, and there are no statistically significant differences between the two measurements (Tribal - Post) of the control group. The results were discussed and interpreted by reverting to the previous stuies, and the study was concluded with a set of proposals.
Description: علم النفس العمل والتنظيم
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25122
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kaja-rokia.pdf3,76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.