Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25650
Title: الاساليب الارشادية المستعملة عند مستشاري الارشاد والتوجيه المدرسي لتعديل سلوك التنمر لتلاميذ التعليم المتوسط دراسة استكشافية بولاية ورقلة
Authors: طبشي, بلخير
بن فليس, مالية
Keywords: الاساليب الارشادية
سلوك التنمر المدرسي
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على الاساليب الارشادية الاكثر إستعمالا لدى مستشاري الارشاد والتوجيه المدرسي حول تعديل سلوك التنمر المدرسي .وذلك باختلاف الجنس ، الاقدمية . حاول الطالب الباحث في هذه الدراسة الاجابة على التساؤلات التالية : 1-ماهي الاساليب الارشادية الاكثر إستعمالا لدى مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي في تعديل سلوك التنمر لتلاميذ مرحلة التعليم المتوسط ؟ 2- هل توجد فروق في الاساليب الارشادية الاكثر استعمالا لدى مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي في تعديل سلوك التنمر لتلاميذ مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير الجنس ؟ 3-هل توجد فروق في الاساليب الارشادية الاكثر إستعمالا لدى مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي في تعديل سلوك التنمر لتلاميذ مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير الاقدمية ؟ وقد تحددت الدراسة الحالية بالمنهج الوصفي الاستكشافي ،وقد شملت عينة الدراسة الاساسية على مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي قوامها (68)مستشارا ،يزاولون مهامهم بولاية ورقلة .تم إختيار العينة بالطريقة العشوائية البسيطة ، وتمثلت أداة الدراسة في إستمارة من تصميم الطالبة والباحثة تتكون من 30فقرة موزعة على ستة ابعاد (أسلوب الارشاد الفردي ، أسلوب الارشاد الجماعي ، اسلوب الارشاد المباشر ، أسلوب الارشاد غير المباشر، أسلوب الارشاد السلوكي ، أسلوب الارشاد الديني ).لقد تم التأكد من الخصائص السيكو مترية ، وبعد جمع البيانات وتفريغها تمت المعالجة الاحصائية باستخدام البرنامج الاحصائي للعلوم الاجتماعية (SPSS رقم 25)، ولمعالجة البيانات المجمعة قمنا بتطبيق اختبار (ت) للفروق بين عينتين واختبار تحليل التباين . توصلت الدراسة الى النتائج التالية : 1 -الاساليب الارشادية الاكثر إستعمالا لدى مستشاري الارشاد والتوجيه المدرسي في تعديل سلوك التنمر موجبة . 2-لا تختلف الاساليب الارشادية الاكثر إستعمالا لدى مستشاري الارشاد والتوجيه المدرسي في تعديل سلوك التنمر باختلاف الجنس ما عدا أسلوب الارشاد الجماعي لصالح الاناث . 3-لا تختلف الاساليب الارشادية الاكثر إستعمالا لدى مستشاري الارشاد والتوجيه المدرسي في تعديل سلوك التنمر باختلاف الاقدمية . ونوقشت النتائج في ضوء الاطار النظري والدراسات السابقة واختتمت ببعض المقترحات .
This study aims to identify the most common counseling methods used by school counseling and guidance counselors on modifying school bullying behavior. This is based on gender, seniority. The student researcher in this study tried to answer the following questions: 1- What are the most common counseling methods used by school guidance and counseling counselors in modifying bullying behavior for intermediate education pupils? 2- Are there differences in the counseling methods most used by school guidance and counseling counselors in modifying the bullying behavior of intermediate education pupils due to the gender variable? 3- Are there differences in the counseling methods most used by school guidance and counseling counselors in modifying bullying behavior for intermediate education pupils due to the variable of seniority? The current study was determined by the descriptive exploratory approach, and the main study sample included school guidance and counseling consultants consisting of (68) counselors, who practice their duties in the state of Ouargla. The sample was chosen by a simple random method, and the study tool consisted of a questionnaire designed by the student and the researcher consisting of 30 paragraphs distributed among Six dimensions (the individual counseling method, the group counseling method, the direct coaching method, the indirect coaching method, the behavioral counseling method, the religious counseling method). The psychometric characteristics were ascertained, and after collecting and unpacking the data, the statistical treatment was carried out using the statistical program for the social sciences ( SPSS # 25), and to process the pooled data we applied a (t) test for differences between two samples and an analysis of variance test. The study found the following results: 1- The counseling methods most used by school counseling and guidance counselors in modifying bullying behavior are positive. 2- The counseling methods most used by school counseling and counseling counselors in modifying bullying behavior do not differ according to gender, with the exception of the group counseling method for the benefit of females. 3- The counseling methods most used by school counseling and guidance counselors in modifying bullying behavior do not differ according to seniority. The results were discussed in the light of the theoretical framework and previous studies, and concluded with some proposals.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25650
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben flis-maliya.pdf3,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.