Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26619
Title: الاتجاه الاجتماعي في النقد الأدبي الجزائري الحديث محمد مصايف،واسيني الاعرج،محمد ساري عينة
Authors: هيمة, عبد الحميد
رابــحي, الطاهـر المنجــي
Keywords: النقد الجزائري الحديث
النقد الاجتماعي، الالتزام
النقد الجدلي
البنيوية التكوينية.
Modern Algerian criticism
Social criticism
Dialectical critical engagement
Genetic structuralism
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: تقف دراستنا البحثية عند حدود النقد الاجتماعي في المنجز النقدي الجزائري بعد الاستقلال من خلال التجربة النقدية عند كل من محمد مصايف وواسيني الأعرج ومحمد ساري، في إطار مسار منهجي في التناول ينطلق من مراحل تطوره وتناميه لاكتشاف توجهاته المختلفة والاطلاع على أهم القضايا الفكرية والمفاهيم النظرية الاجتماعية المستغلة في كل مرحلة، وشكل إسقاطها على النص الإبداعي الجزائري أثناء الممارسة التطبيقية، إلى رصد أبرز المصطلحات التي وظفها النقاد لسبر أغوار النص، وقد اقتضت طبيعة هذه الدراسة استخدام المنهج الاجتماعي وآليتي الوصف والتحليل.
Our study is situated within the limits of social criticism. It aims at the ways of the realization of the Algerian critic after independence, and it has gone through a critical process in Mohammed messaif and Ouassini el aradj, Mohammed sari, within the framework of a methodical journey starting with the permuting, discovers different orientations for treaties the different natrons and social theories used in all stages. Resuming in the Algerian creative text, during the applied practices of noting the terminology used to deepen the nature of the study requires the use of the social method and the two tools of descriptive analysis.
Description: النقد الأدبي الحديث في الجزائر
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26619
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Taher_monji_rabhi_Doctorat.pdf1,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.