Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26875
Title: عادات العقل وعلاقتها بالذكاء الوجداني لدى طلبة أولى ماستر قسم علم النفس وعلوم التربية - دراسة ميدانية لطلبة قسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: شنين, فاتح الدين
درويش, مسعودة
Keywords: عادات العقل
الذكاء الوجداني
طلبة علم النفس وعلوم التربية
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2021;
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين عادات العقل والذكاء الوجداني لأولى ماستر قسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة .ولتحقيق ذلك استعمل المنهج الوصفي الارتباطي ،حيث أجريت الدراسة على عينة بلغت (150) طالبا وطالبة تخصص (علم النفس التربوي ،علم النفس عيادي ،علم النفس عمل وتنظيم ،إرشاد وتوجيه ) بجامعة قاصدي مرباح ورقلة ،تم اختيارها بطريقة المسح الشامل للعينة الدراسة 2020- 2021. وبعد تطبيق أداتي الدراسة والمتمثلة في :مقياس عادات العقل لـ : رودجرز (Rodgers, 2000 ) ،ومقياس الذكاء الوجداني لـ : رزق (2001) فكانت النتائج الدراسة كما يلي : • توجد علاقة دالة إحصائيا بين عادات العقل والذكاء الوجداني لدى طلبة أولى ماستر قسم علم النفس وعلوم التربية . • توجد علاقة دالة إحصائيا بين أبعاد عادات العقل والذكاء الوجداني لدى طلبة أولى ماستر قسم علم النفس وعلوم التربية . • توجد علاقة دالة إحصائيا بين عادات العقل وأبعاد الذكاء الوجداني لدى طلبة أولى ماستر قسم علم النفس وعلوم التربية .
This study aimed to identify the relationship between the habits of mind and emotional intelligence for the first master’s degree in the Department of Psychology and Education Sciences at the University of KasdiMerbah, Ouargla. To achieve this, the descriptive correlative approach was used, where the study was conducted on a sample of (150) male and female students majoring (Educational Psychology, Psychology Clinical, Psychology, Work and Organization, Guidance and Guidance) at the University of KasdiMerbah, Ouargla, and then selected by the comprehensive survey method for the study sample 2020-2021. After applying the two study tools represented in: The Mind Habits Scale by: Carl Rodgers (Rodgers, 2000), and the Emotional Intelligence Scale by: Othman Rizk (2001), the results of the study were as follows: • There is a relationship between the habits of mind and emotional intelligence among first master students in the Department of Psychology and Education Sciences. • There is a relationship between the dimensions of mind habits and emotional intelligence among first master students, Department of Psychology and Education Sciences. • There is a relationship between the habits of mind and the dimensions of emotional intelligence among the first students of the Master's Department of Psychology and Education Sciences.
Description: تخصص:إرشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26875
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
darouich-messouda.pdf621,14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.