Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27511
Title: دراسة تخدد الخرسانة الاسفلتية المصنوعة من حصى خرسانة البناء المستعملة
Authors: بن طاطا, عيسى
كماسي, محمد ياسين
هتهات, مسعود
Keywords: cement concrete
grooved
asphalt concrete
rounded gravel
orniérage.
granulats recyclés
béton bitumineux
Béton hydraulique
Issue Date: 2021
Abstract: تشكل التشوهات الدائمة لطبقة السير وعلى راسها ظاهرة التخدد اهم الاضرار التي تعيق اداء طبقة السير وتحملها بصفة جيدة لحركة السير وسلامة الطرق. دراسات كثيرة تناولت بصفة تجريبية امكانية تحسين مقاومة الطرق للتخدد وذالك بإدخال تعديلات في تركيب الخرسانة الاسفلتية. وفي هاته الدراسة قمنا بإدخال تعديلات في الحصى المشكل للخرسانة الإسفلتية وتغييره بصفة جزئية بالحصى المعاد تدويره من الخرسانة الاسمنتية وهذا بهدف التقليل من نفايات البناء من جهة كعامل من عوامل الحفاظ على البيئة وكذا امكانية تحسين مقاومة الخرسانة الاسفلتية للتخدد. بعد تحديد النسب المرجعية لكل المواد المشكلة للخرسانة الاسفلتية العادية قمنا بتغير نسب الحصى 3/8 واستبداله بالحصى المعاد تدويره من الخرسانة الاسمنتية وفق النسب التالية 10% , 20%و40%. النتائج المتحصل عليها بينت ان هناك نسب من الحصى المعاد تدويره قد تكون جيدة في مقاومة الخرسانة الاسفلتية للتخدد.
Les déformations permanentes de sant la couche de roulement, notamment le phénomène d'orniérage, parmi les dégradations les plus importants qui diminué le niveau de service de la couche de roulement et fait s’abaisser son aptitude de supporter le trafic en alvenant moins sécurisée. Plusieurs études ont traité expérimentalement la possibilité d'améliorer la résistance des routes à l’orniérage en introduisant des modifications dans la formulation des bétons bitumineux. Dans cette étude, nous avons mené des modifications au gravier utilisé dans un béton bitumineux ordinaires et l'avons changé progressivement par gravier recyclé issue du béton hydraulique, dans le but de réduire les déchets de construction d'une part comme facteur de préservation de l'environnement, ainsi que la possibilité d'améliorer la résistance du béton bitumineux à l'orniérage. Après avoir déterminé les dosages de référence pour les matériaux constituants le béton bitumineux témoin, nous avons changé partiellement le dosage en gravier 3/8 et l'avons remplacé par du gravier recyclé à partir de béton hydraulique selon les pourcentages suivants 10%, 20% et 40%. . Les resultants obtunds ont montré qu'il y a des pourcentages de graviers recyclés qui sert positivement la résistance du béton bitumineux à l’orniérage.
Permanent deformations of the traffic layer, especially the phenomenon of rutting, constitute the most important damage that hinders the performance of the traffic layer and its good tolerance for traffic and road safety. Many studies have dealt experimentally with the possibility of improving the erosion resistance of roads by introducing modifications in the installation of asphalt concrete. In this study, we made modifications in the gravel formed for asphalt concrete and partially changed it with the recycled gravel from cement concrete, with the aim of reducing construction waste on the one hand as a factor of environmental preservation, as well as the possibility of improving the resistance of asphalt concrete to erosion. After determining the reference ratios for all materials formed for ordinary asphalt concrete, we changed the proportions of gravel 3/8 and replaced it with recycled gravel from cement concrete according to the following ratios 10%, 20% and 40%. The results obtained showed that there are percentages of recycled gravel that may be good in the erosion resistance of asphalt concrete
Description: دراسة ومراقبة العمارات والطرق
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27511
Appears in Collections:Département de Hydraulique et Génie Civil - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المذكرة ward_compressed.pdf3,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.