Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27666
Title: اتجاهات طلاب قسم النشاطات البدنية والرياضية نحو اختصاصهم الجامعي في ضوء بعض المتغيرات (الجنس، المستوى الدراسي، والسن)
Authors: بلقاسم, دودو
الجيلالي, نايلي
Keywords: قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية
اتجاهات الطلبة
الاختصاص الجامعي
Orientations towards the sport specialty
the sport
the students
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على اتجاهات طلاب قسم نشاطات التربية البدنية نحـــو اختصاصهم الجامعي، واستخدمنا المنهج الوصفي بأسلوبه المسحي لتحقيق ذلك، واعتمدنا في إعداد الاستبيان بدراسة سابقة مشابهة تم الاستعانة بها(م.نظمي عودة أبو مصطفى2007/2008)،وأجرينا بعض التعديل على الأداة من خلال الدراسة الاستطلاعية (أُجريت على 26 طالب) تم التأكد من صلاحية الأداة في صورتها المعدّلة، عينة البحث الأساسية أُختيرت بطريقة عشوائية وشملت طلبة المعهد والتي بلغت 122طالب (ة)في الطور الأول والثاني، استخدمنا لاختبار الفروض الوسائل الإحصائية:( اختبار "ت" للعينة الواحدة، اختبار"ت" لعينيتين مستقلتين؛ تحليل التباين الأحادي Anova، معامل ارتباط بيرسون). وأسفرت نتائج الدراسة إلى أن اتجاهاتطلاب قسم نشاطات التربية البدنية نحـــو اختصاصهمالجامعي جاءت ايجابية، وأيضاوجود فروق في اتجاهات الطلاب تعزى لمتغير المستوى الدراسي، لصالح طلبة (الأولىوالثانية)ماستر،كذلك وجود فروق تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، في حين وجدت علاقة طردية بين اتجاه الطلاب ومتغير السن في بعد الاتجاه نحو المقاييس.
This study aimed to know students’ orientations in Physical education activities towards their university specialties, we used descriptive approach in its analytic method to fulfill that and we based on preparing a questionnaire in a previous study (M. Nadhmi Odah Abu Mustafa2007/2008). We made some modifications on the tools through studying survey (done on 26 students). Confirmed the validity of the modified tool. The research sample was basically chosen at random that included High institute students which reached 122 students at the first and second grade. We used statistical means in testing (test “T” for one sample, test “T” for two independent samples, single factor variance analysis ANOVA, Pearson correlation coefficient). This study results showed that these orientations were positive. Moreover, there are differences in statistical significance in their orientations in different grades and studying levels in favor of first and second master and even the changes in sex, yet an inverse relationship was found between students’ orientation and their age towards modules
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27666
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
نايلي الجيلالي.pdf652,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.