Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27867
Title: دور القنوات المتخصصة في ترقية المرأة الماكثة بالبيت(قناة سميرة أنموذجا)
Authors: ثابث, مصطفى
طبشي, أم الخير
قبي, زينب
Keywords: التلفزيون
الفضائيات الخاصة
الإعلام المتخصص
قانون الإعلام
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور قناة سميرة TV في تنمية قدرات المرأة الماكثة في البيت،انطلاقا من التساؤل الرئيسي للدراسة حول كيف تساهم قناة سميرة TV ببرامجها المختلفة في ترقية تطوير قدرات ومهارات المرأة الماكثة بالبيت، وللإجابة عن التساؤل الرئيسي للدراسة و تساؤلاتها الفرعية اعتمدنا على المنهج المسحي، ولجأنا إلى استخدام أداة الاستبيان كوسيلة لجمع بيانات الدراسة، بحيث تكون مجتمع البحث من النساء الماكثات بالبيت وتكونت عينة الدراسة من 100 امرأة ماكثة بالبيت مدينة الحجيرة. وبالنسبة لحدود الدراسة الزمنية فامتدت من أواخر 2019 إلى غاية شهر جوان 2020 بداية بجمع المادة النظرية عن الموضوع وهيكلة الإطار المنهجي والانتقال إلى ضبط وتصميم استمارة الاستبيان وبعدها الانتقال إلى الدراسة التطبيقية وإجراءاتها ثم مرحلة تفريغ وتحليل البيانات نهاية باستخلاص نتائج علمية أبرزها: - من أهم عادات المرأة الماكثة بالبيت مشاهدة برامج قناة سميرةTV عبر وسيلة التليفزيون، في حان كانت متابعة القناة أحيانا نظرا لانشغالاتها اليومية في البيت. - الدافع الرئيسي لتعرض المرأة الماكثة في البيت لقناة سميرة TV هو الحصول على معلومات جديدة حيث تستفد منها في حياتها اليومية، فيما يعود سبب تفضيل المرأة الماكثة بالبيت للقناة هي أنها تهتم بالمرأة الماكثة في البيت بدرجة كبيرة. - قناة سميرة لم يلبي بالقدر الكافي من رغبات واحتياجات المرأة الماكثة في البيت. - البرامج التي تشبع رغبات المرأة الماكثة في البيت هي برامج الطبخ.
The study aimed to uncover the role of Samira TV channel in developing the abilities of women staying at home, Based on the main question of the study about how Samira TV channel contributes with its various programs to promoting the development of the capabilities and skills of the women staying at home, To answer the main question of the study and its secondary questions, we relied on the survey method, We used the questionnaire tool as a way to collect study data, the research community consisted of women staying at home and the study sample consisted of 100 women staying at home in the city of Hujaira. And for the time limits of the study, it extended from the late of 2019 to June 2020, beginning with collecting theoretical on the subject, structuring the methodological framework, moving to control and designing the questionnaire form, then moving to the applied study procedures, then the stage of unpacking and analyzing the data, and at the end extracting the scientific results Which is represented in: - One of the most important habits of women staying at home is watching Samira TV channel programs on television, while watching the channel sometimes due to her daily busyness at home. -The main motive for watching Samira TV channel for women staying at home is to obtain new information that can be used in her daily life, while the reason for the woman's preference for the channel is that she is very interested in the women who stay at home. - Samira TV channel did not satisfy adequately the desires and needs of the woman who staying at home. - the Programs that satisfy the desires of the woman staying at home are cooking programs.
Description: التخصص: اتصال جماهيري ووسائط جديدةا
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27867
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
toubchi-omelkhir.pdf934,67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.