Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28032
Title: تمثلات الطلبة الجامعين لاستخدام اللغة الإنجليزية في البحوث العلمية (دراسية ميدانية لكلية العلوم البيولوجية جامعة قاصدي مرباح ورقلة)
Authors: حمداوي, عمر
سحتات, أسماء
Keywords: تمثلات
الطلبة الجامعين
اللغة الإنجليزية
البحث العلمي
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة إلى الكشف عن تمثلات الطلبة الجامعيين لاستخدام اللغة الإنجليزية في البحوث، فقد اكتست اللغة الإنجليزية أهمية بارزة في تطوير مستوى البحث العلمي، وكذألك معرفة أراءهم حول اللغة الإنجليزية في الجامعة الجزائرية. بحيث اتبعت الطالبة في هذه الدراسة الإطار المفاهيمي، وقد تناول الإشكالية وتحديد المصطلحات الدراسة مع النظرية، ومجموعة من الإجراءات المنهجية شملت المنهج الوصفي وأدوات لجمع البيانات الاستعانة بالاستمارة، كما تم تطبيق هذه الأداة على طلبة الدكتوراه بكلية العلوم البيولوجية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة، المتمثلة في 15 طالب، طبقت عليهم المسح الشامل وقد أسفرت هذه الدراسة على النتائج الميدانية التالية: _تساهم اللغة الإنجليزية في تطوير مستوى البحث العلمي في وأيضا تطوير الجامعة الجزائرية _اعتماد الطالب على المراجع باللغة الإنجليزية لكتابة مقال علمي أو انجاز بحث علمي _يساهم التدريس باللغة الإنجليزية بشكل كبير في رفع مستوى التواصل العلمي لطالب _يلجا الطالب إلى الانترنت لكتابة مقال باللغة الإنجليزية ولا يساهم الأستاذ المشرف بتدريبه على كتابتيه.
The study aims to reveal university students' representations of the use of the English language in research. The English language has assumed a prominent importance in developing the level of scientific research, as well as knowing their opinions about the English language at the Algerian University. So that the student followed in this study the conceptual framework, and it dealt with the problem and defined the study terms with the theory, and a set of methodological procedures included the descriptive approach and tools for collecting data using the questionnaire, and this tool was also applied to doctoral students at the Faculty of Biological Sciences at the University of QasidiMerbah and Ouargla, Of 15 students, the comprehensive survey was applied to them, and this study resulted in the following field results: _ The English language contributes to the development of the level of scientific research in and also to the development of the Algerian University _ The student relies on references in the English language to write a scientific article or complete a scientific research _ Teaching in English greatly contributes to raising the level of scientific communication for a student _ The student goes to the Internet to write an essay in English, and the supervising professor does not contribute to his training in writing it.
Description: التخصص: علم الاجتماع التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28032
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sahtat-asma.pdf1,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.