Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28147
Title: استخدامات الكتاب و الأدباء للوسائط الجديدة و الاشباعات المحققة لديهم دراسة مسحية على عينة من مستخدمي الفيسبوك برابطة أهل القلم –ورقلة -
Authors: سويقات لبنى
شادلي, شروق
كودية, وردة
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: نتناول في هذه الدراسة إشكالية استخدام الكتاب و الأدباء للوسائط الجديدة و الاشباعات المحققة لهم منها ، و ذلك لمعرفة عادات و أنماط الاستخدام و الدوافع التي تؤدي إلى استخدام الوسائط الجديدة خصوصا الفيسبوك ، و كذا معرفة الاشباعات المحققة لهم ، و قد كان التساؤل الرئيسي للدراسة كيف يستخدم الكتاب و الأدباء الوسائط الجديدة و الاشباعات المحققة لهم ؟ حيث تهدف الدراسة إلى: - تهدف إلى معرفة عادات الكتاب و الأدباء من خلال استخدامهم للوسائط الجديدة - تهدف الدراسة إلى معرفة استخدامات فئة الكتاب و الأدباء للوسائط الجديدة ؛ و ذلك من خلال التعرف على أنماط استخدامهم لها - الكشف عن الدوافع النفسية و الاجتماعية و العلمية التي تحكم تعرض الكتاب و الأدباء للوسائط الجديدة. - التعرف على الاشباعات التي تحققها الوسائط الجديدة . - معرفة الحاجات النفسية و الفيزيولوجية التي تدفعهم لاستخدام الوسائط الجديدة . معرفة الاتجاهات الأدبية و الفكرية للكتاب و الأدباء نحو الوسائط الجديدة. و قد اعتمدت الدراسة على المنهج المسحي و هو المنهج الأكثر ملائمة لدراستنا بالاعتماد عليه للكشف عن البيانات و المعلومات الخاصة باستخدام الكتاب و الأدباء برابطة أهل القلم للوسائط الجديدة ، و أخذنا عينة من الكتاب و الأدباء المنخرطين في رابطة أهل القلم المستخدمين للفيسبوك نموذجا ، كما اعتمدنا في هذه الدراسة على استمارة الاستبيان بحيث تم توزيع 32 استمارة على الكتاب و الأدباء ، و كما اعتمدنا على أداة الملاحظة ، و انحصرت مجالات الدراسة في الموضوعية تمثلت في متغير مستقل ( الوسائط الجديدة) ، متغير تابع (استخدامات الكتاب و الأدباء)، و المكانية تمثلت في رابطة أهل القلم بورقلة ،و الزمنية من سبتمبر 2019الى سبتمبر 2020 ، و البشرية تمثلت في الكتاب و الأدباء المنخرطين في رابطة أهل القلم . وقد خلصنا من خلال دراستنا إلى أهم النتائج: اختلاف بين الجنسين في استخدام الوسائط الجديدة ، كما خلصت إلى أن غالبية أفراد العينة خبرتهم الأدبية هي كتابة الرواية و القصة ، كما أن أغلبية أفرا العينة يستخدمون الوسائط الجديدة دائما و يستغرقون في استخدامهم لها من ساعة إلى ثلاث ساعات ، و كما أن الوسائط الجديدة تحقق لهم رغباتهم ، خلصت أيضا إلى أن الدوافع التي تجعلهم يستخدمون الوسائط الجديدة نفسية تتمثل في الرغبة في التحرر و معرفية تتمثل في نشر أعمالهم الأدبية، و كذلك نستخلص وجود علاقة دالة إحصائيا بين جنس المبحوث و الرغبات المحققة له من الوسائط الجديدة لأن الدلالة الإحصائية أقل من 0.05.
In this study, we deal with the problem of writers' use of new media and the gratifications they gain from it, in order to find out the habits, patterns of use and motives for using new media; especially Facebook, as well as knowing the gratifications they gain, and the main question of the study was’’ How do writers use the new media and what gratifications do they gain?’’ The study aims to know: - the habits of writers through their use of new media. - the uses of new media by writers , and that by getting to know their usage patterns. - the psychological, social and scientific motives that govern the exposure of writers to new media. - the gratifications gained by the use of new media. - the psychological and physiological needs that drive them to use the new media. - the literary and intellectual trends of writers towards new media. We have adopted the survey approach, which is the most appropriate approach for our study, to reveal data and information on the use of writers in the People of the Pen Association of new media, and we also adopted in this study a questionnaire form that was distributed to 32 writers, and the observation tool was adopted as well.. The fields of our study were limited to objectivity represented in an independent variable (the new media), a dependent variable (the uses of writers), the spatial variable represented by the Association of the People of the Pen in Ouargla, the time from September 2019 to September 2020, and human was represented by the writers involved in People of the Pen Association. We have concluded that there is a difference between the sexes in the use of new media and the majority of the sample’s literary experience is story and novel writing. Moreover, the majority of the sample members always use new media, and spend one to three hours on using them. In addition, the new media fulfill their desires. We concluded as well that the motives for using the new media are psychological represented in the desire for emancipation, and cognitive represented in publishing their literary works. Additionally, there exists a statistically significant relationship between the sex of the respondent and the desired fulfilled from the new media because the statistical significance is less than 0.05.
Description: التخصص:إتصال الجماهيري و وسائط جديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28147
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chadli-chourouk.pdf1,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.