Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28169
Title: دور مهارات الاتصال للمدرب الرياضي في التعامل مع وسائل الإعلام دراسة ميدانية على عينة من أساتذة التربية البدنية والرياضية لولاية ورقلة
Authors: بودربالة, عبد القادر
جخراب, محمد رشاد
برزيقة, محمد بشير
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة الدور الذي تلعبه مهارات الاتصال التي يمتلكها المدرب في تعامله مع وسائل الإعلام حيث عالجنا في هذه الدراسة الإطار المنهجي الذي تضمن إشكالية بحث دراستنا والتساؤلات الرئيسية التي بنيت عليها هذه الدراسة، مع تحديد أهميتها وأهدافها مع أسباب اختيارنا لها ، مع تحيد إطارها النظري المتمثل في نظرية تدفق المعلومات عبر مرحلتين ، مع تحديد مفاهيمها ولي بلوغ أهداف الدراسة قمنا بصميم استمارة الاستبيان في الإطار التطبيقي للدراسة ، وقمنا يتقسم الاستبيان إلى محاور رئيسية بني عليها تمثلت في : المحور الأول:مهارات الاتصالية التي يجب على المدرب الرياضي امتلاكها ليتعامل مع وسائل الإعلام المحور الثاني :العوائق الاتصالية التي تعترض تعامل المدرب الرياضي مع وسائل الإعلام المحور الثالث :آليات ونظم تضبط إدارة الحوارات بين المدرب الرياضي و وسائل الإعلام مع استخدامنا العينة القصدية والمنهج الوصفي ، وقد بلغ عدد مفردات العينة مفردة ومن أهم النتائج المستخلصة : ليس كل المدربين يمتلكون نفس المهارات اتصالية في التعامل مع الإعلام هناك عوائق اتصالية بين المدرب و وسائل الإعلام لا توجد آليات ونظم اتصالية تضبط الحوار بين المدرب و الإعلام إلا الاحترام المتبادل
This study aims to know the role that a trainer's communication skills have in his dealings with the media In this study, we dealt with the methodological framework that included the problem of the research of our study and the main questions on which this study was based, with defining its importance and objectives with the reasons for our choice of it, while defining its theoretical framework represented in the theory of information flow through two stages, while defining its concepts In order to achieve the objectives of the study, we designed the questionnaire form in the application framework of the study. The first axis: the communication skills that a sports coach must possess in order to deal with the media The second axis: the communication obstacles that obstruct the sports coach's dealings with the media The third axis: mechanisms and systems that control the management of dialogues between the sports coach and the media With our use of the intentional sample and the descriptive approach, the number of sample vocabulary reached a single one Among the most important findings: Not all coaches have the same communication skills in dealing with the media There are communication obstacles between the trainer and the media There are no mechanisms and communication systems that control the dialogue between the trainer and the media except for mutual respect
Description: التخصص: اتـــــــصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28169
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
djakhrabe-mohamed rachad.pdf819,28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.