Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28250
Title: دور تطبيقات الوسائط المتعددة في تفعيل الاتصال السياحي " دراسة ميدانية على عينة من الوكالات السياحية بولاية ورقلة "
Authors: صالحي, طارق
بوشوشة, روميصاء
باي, زوليخة
صالحي, عبد الرحمان
Keywords: الوسائط المتعددة
تطبيقات الكترونية
الاتصال السياحي
تطبيقات الوسائط المتعددة
السياحة بولاية ورقلة
الوكالات السياحية
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla
Abstract: سعت هذه الدراسة الى محاولة الكشف عن دور تطبيقات الوسائط المتعددة (الفيس بوك والبريد الالكتروني) في تنشيط السياحة وتحديد مدى تفعيلها للاتصال السياحي على مستوى الوكالات السياحية بولاية ورقلة، وتحددت اشكالية الدراسة في التساؤل التالي: إلى أي مدى تلعب تطبيقات الوسائط المتعددة دوراً في تفعيل الاتصال السياحي على مستوى الوكالات السياحية بولاية ورقلة؟. للإجابة عليها تم الاستعانة بـ: استمارة استبيان طبقت على عينة قصدية من موظفي الوكالات السياحية بولاية ورقلة، قوامها 40 موظفا من مجموع 90 موظفا موزعين على 42 وكالة سياحية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج المسحي والتحليل الاحصائي باستخدام Spss v 25. وتوصلت الدراسة في نهايتها الى ان: • تطبيقات الوسائط المتعددة تلعب دورا عاليا في تفعيل الاتصال السياحي على مستوى الوكالات السياحية بولاية ورقلة. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اعتماد تطبيقات الوسائط المتعددة في تفعيل الاتصال السياحي تعزى الى متغيرات الدراسة ( الجنس، السن، المستوى الدراسي، اللغة). الكلمات المفتاحية: تطبيقات الكترونية، الوسائط المتعددة، تطبيقات الوسائط المتعددة، الاتصال السياحي، الوكالات السياحية، السياحة بولاية ورقلة.
This study sought to attempt to uncover the role of multimedia applications (Facebook and e-mail) in activating tourism and determining the extent of its effectiveness for tourist communication at the level of tourist agencies in the state of Ouargla. The study problem was determined by the following question: To what extent do multimedia applications play a role in activating tourist communication at the level of tourism agencies in the state of Ouargla ?. To answer the questionnaire, a questionnaire questionnaire was applied to a sample of the employees of tourist agencies in the state of Ouargla, consisting of 40 staff members out of a total of 90 staff members of 42 tourist agencies. To achieve the objectives of the study was based on the survey approach and statistical analysis using Spss v 25. The study concluded at the end that: • Multimedia applications play a high role in activating tourist communication at the level of tourist agencies in the state of Ouargla. • There are no statistically significant differences in the level of adoption of multimedia applications in activating tourism communication, which are attributed to the study variables (gender, age, level of study, language). Keywords: Electronic Applications, Multimedia, Multimedia Applications, Touristic Communication, Tourism agencies, tourism in the state of Ouargla. Cette étude cherchait à découvrir le rôle des applications multimédia (Facebook et e-mail) dans l'activation du tourisme et la détermination de son efficacité pour la communication touristique au niveau des agences de tourisme de l'État de Ouargla. Le problème de l'étude était déterminé par la question suivante: Dans quelle mesure les applications multimédias jouent-elles un rôle dans l'activation de la communication touristique au niveau des agences de tourisme de l'État de Ouargla?. Pour répondre au questionnaire, un questionnaire a été appliqué à un échantillon d’employés des agences de tourisme de l’état de Ouargla, composé de 40 personnes sur un total de 90 membres du personnel de 42 agences de tourisme. Pour atteindre les objectifs de l’étude, il s’est fondé sur la méthode d’enquête et sur une analyse statistique utilisant Spss v 25. L’étude a conclu à la fin que: • Les applications multimédias jouent un rôle important dans l'activation de la communication touristique au niveau des agences de tourisme de l'état de Ouargla. • Il n’existe aucune différence statistiquement significative entre le niveau d’adoption d’applications multimédias dans l’activation de la communication touristique en raison des variables de l’étude (sexe, âge, niveau d’étude, langue(. Mots-clés: applications électroniques, multimédia, applications multimédias, communication touristique, agences de tourisme, tourisme dans l'État de Ouargla.
Description: التخصص: الاتصال الجماھیر والوسائط المتعددة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28250
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouchoucha-roumaissa_compressed.pdf1,89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.