Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32434
Title: أهمية الترويج للحرف والصناعات التقليدية في ترقية السياحة الصحراوية من وجهة نظر الحرفي دراسة ميدانية لعينة من حرفي الصناعات التقليدية بولايتي ورقلة وتقرت
Authors: بن جروة, حكيم
التجاني, فاطمة الزهراء
قادري, سندس
Keywords: الحرف والصناعات التقليدية
الترويج السياحي
tourism promotion
ترقية السياحة الصحراوية
traditional crafts
industries
desert tourism
Issue Date: 20-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى أهمية الترويج للحرف والصناعات التقليدية في ترقية السياحة الصحراوية من خلال عناصر الترويج السياحي (الإعلان، البيع الشخصي، العلاقات العام، تنشيط المبيعات) حيث تم الاستعانة بالاستبيان شملت (19) فقرة، لجمع المعلومات الأولية من عينة الدراسة، والتي تكونت من 50 فردا يمثلون فئة الحرفين لولايتي ورقلة وتقرت،وفي ضوء ذلك جرى جمع البيانات وتحليلها واختبار الفرضيات عن طريق استخدام الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية(2Spss2) بالاعتماد على المتوسطات الحسابية ، الانحرافات المعيارية ، وخلصت الدراسة الى العديد من النتائج أهمها توجد علاقة ارتباط قوية وعكسية بين ترويج الحرف والصناعات التقليدية وترقيةالسياحة الصحراوية وهناكفروق ذات دلالة إحصائية في تصور أفراد عينة الدراسة حول ترقية السياحة الصحراوية تعزي للمتغير السن لحرفي ولايتي ورقلة وتقرت
This study aims at the importance of promoting traditional crafts and industries in promoting desert tourism through the elements of tourism promotion (advertising, personal selling, public relations, sales promotion( .50 individuals representing the two-letter category of the governorates of Ouargla and Touggourt, In light of this, data were collected, analyzed and hypotheses were tested by using the statistical package for social sciences (2Spss2) based on arithmetic averages, standard deviations, and the study concluded with many results, the most important of which is that there is a strong and inverse correlation between the promotion of crafts and traditional industries and the promotion of desert tourism, and there are significant differences Statistical significance in the perception of the study sample members about the promotion of desert tourism due to the age variable for the craftsmen of the states of Ouargla and Touggourt
Description: تسويق الخدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32434
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kadri-tidjani.pdf2,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.