Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33063
Title: الكفاءة المهنية لأستاذ المدرسة الابتدائية وعلاقتها بمعايير الجودة الشاملة في برامج التكوين أثناء الخدمة، دراسة ميدانية بمدينة ورقلة
Authors: صوالح عبدالله
عبد االله لبوز
Keywords: professional competencies
comprehensive quality standards
primary school professors
Issue Date: 1-Jun-2023
Series/Report no.: Volume 15, Numéro 2 2023;
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستويات الكفايات المهنية لأساتذة المدرسة الابتدائية في ضوء معايير الجودة الشاملة في مجالات التدريس المختلفة كمخرجات لبرامج التكوين أثناء الخدمة بمدينة ورقلة في ضوء بعض المتغيرات، ولتحقيق هذه الأهداف تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي واختيرت عينة قوامها (229) أستاذًا وأستاذة موزعون على أربع مقاطعات بيداغوجية بالطريقة العشوائية، وأعد لجمع البيانات شبكة ملاحظة لقياس مستوى أداء الأساتذة، واستخدمت رزمة (SPSS) للمعالجة الإحصائية، وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية: - يوجد مستوى أداء متوسط للكفاءة المهنية لدى أساتذة المدرسة الابتدائية في ضوء معايير الجودة الشاملة في برامج التكوين أثناء الخدمة، وكذا في مجالات التدريس المختلفة: (المعرفة المهنيّة، الممارسة المهنيّة، المشاركة المهنيّة). - توجد فروق دالة في مستوى الكفاءة المهنيّة تعزى لمتغيري الخبرة ونوع المؤهل. - لا توجد فروق دالة في مستوى الكفاءة المهنية تعزى لمتغير الجنس. واعتمادًا على نتائج الدراسة تم اقتراح دراسات مستقبلية وحلول لمشكلات تربوية تتعلق بموضوع الدراسة. Abstract The studyaims to reveal the professionalskillslevels of primaryschoolteacherswithin the overallquality standards in differentfields of teaching. The standard for the output of training programs during the service in Wirgha city wasadopted in the light of some variables. The analytical descriptive curriculum wasused to achieve the study's objectives. A sample of 229 professors and professorsdistributed in four pedagogical districts wasselected in a randommanner.Compile data collection network observation to measureprofessors' performance level. The SPSS wasused for statisticalprocessing.The results of the study are as follows: (a) thereis an averagelevel of performance for primaryschoolprofessors in the light of the overallquality standards in in in-service training programmes, as well as in the variousfields of teaching (vocationalknowledge, professional practice, professional participation). (b) there are significantdifferences in the level of professionalcompetenceattributable to variables of experience and qualification type. (c) there are no significantdifferences in the level of professionalcompetenceattributable to the sex variable. Based on the results of the study, future studies and solutions to educationalproblemsrelated to the study'ssubjec tmatter were proposed.
Description: Revue des Sciences Sociales et Humaines
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33063
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 55 SSH V15 N2 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5503.pdf302,49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.