Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33576
Title: Predicting the Onset of Stuttering in Preschool Children in the Wilaya of Ouargla
Authors: Touria, Drid
Lasad, Necir
Keywords: Stuttering
Preschool children
Onset
Early Intervention
Bilingualism
Bégaiement
Enfants d'âge préscolaire
Début
Intervention précoce
Bilinguisme.
التأتأة
الأطفال في مرحلة الحضانة
البدء
التدخل المبكر
ثنائية اللغة
Issue Date: 2023
Publisher: Kasdi Merbah Ouargla University
Abstract: The current study investigates the factors that may trigger the onset of stutteringin preschool children in the wilaya of Ouargla, Algeria. The study aims to providespeech therapists with a tool to predict the onset of stuttering, allowing for earlyintervention and prevention of persistent stuttering. The study also explores therelationship between stuttering and language, including the possible associationbetween bilingualism and stuttering. The data was collected through aquestionnaire and included information on family history, psychological trauma,parental punishment, co-occurrence with disordered language, and bilingualism.The study analyzes the frequency and percentage of each risk factor to determinetheir potential contribution to the onset of stuttering. Results indicate thatgenetics, environmental factors (such as socioeconomic status and parentingstyles), and language disorders may all contribute to the development of stuttering.The study suggests a complex, multifactorial relationship between these factorsand stuttering, highlighting the need for early intervention and a holistic approachto treatment.
L'étude actuelle examine les facteurs qui peuvent déclencher l'apparition du bégaiement chez les enfants d'âge préscolaire dans la wilaya d'Ouargla, en Algérie. L'étudevise à fournir aux orthophonistes un outil pour prédire l'apparition du bégaiement,permettant ainsi une intervention précoce et la prévention du bégaiement persistant. L'étude explore également la relation entre le bégaiement et la langue, y compris l'association possible entre le bilinguisme et le bégaiement. Les données ont étécollectées à l'aide d'un questionnaire et comprenaient des informations sur l'histoirefamiliale, le traumatisme psychologique, la punition parentale, la co-occurrenceavec un autre trouble de langage et le bilinguisme. L'étude analyse la fréquence etle pourcentage de chaque facteur de risque pour déterminer leur contribution potentielle à l'apparition du bégaiement. Les résultats indiquent que les facteurs génétiques, environnementaux (tels que le statut socio-économique et les styles deparentalité) et les troubles du langage peuvent tous contribuer au développement du bégaiement. L'étude suggère une relation complexe et multifactorielle entre cesfacteurs et le bégaiement, soulignant la nécessité d'une intervention précoce etd'une approche holistique du traitement.
تستكشف الدراسة الحالية العوامل التي قد تؤدي إلى بدء تأتأة األطفال في مرحلة الحضانة في والية ورقلة فيالجزائر. تهدف الدراسة إلى تزويد أخصائي عالج النطق بأداة للتنبؤ ببدء التأتأة ، مما يتيح التدخل المبكر والوقايةمن التأتأة المستمرة. تستكشف الدراسة أي ًضا العالقة بين التأتأة واللغة ، بما في ذلك االرتباط المحتمل بين ثنائيةاللغة والتأتأة. تم جمع البيانات من خالل استبيان وشملت معلومات عن السجل العائلي والصدمة النفسية وعقابالوالدين واالضطرابات اللغوية المرافقة و ثنائية اللغة. تحليل تكرار ونسبة كل عامل خطر لتحديد مساهمتهالمحتملة في بدء التأتأة. تشير النتائج إلى أن العوامل الوراثية والعواملالبيئية )مثل الوضع االجتماعي وأساليبالتربية( واضطرابات اللغة قد تسهم جميعها في تطوير التأتأة. تشير الدراسة إلى وجود عالقة معقدة ومتعددةالعوامل بين هذه العوامل والتأتأة ، مما يؤكد على الحاجة إلى التدخل المبكر والنهج الشامل للعالج .
Description: Department of Letters and English Language Linguistics
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33576
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lasad Necir.pdf505,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.