Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4840
Title: أهمیة النشاط البدني الریاضي المدرسي في تحقیق التوازن لبعض أبعاد الشخصیة لتلامیذ سنة رابعة متوسط "دراسة میدانیة بمؤسسات بلدیة سیدي عمران- الوادي
Authors: بن عبد الواحد عبد الكریم
حمادي إبراهیم
حادقي المبروك
Keywords: النشاط البدني
التوازن
أبعاد الشخصیة لتلامیذ
Issue Date: 2014
Abstract: إن أهم هدف من هذا البحث هو محاولة الوقوف على مدى أهمية النشاط البدني الرياضي في المرحلة المتوسطة ومدى مساهمته في إعداد الفرد الصالح من جميع النواحي ، وكذلك محاولة الوقوف على مشاكل التلاميذ في بداية مرحلة المراهقة ، وأيضا مساعدة الأسرة و لو بالشيء القليل في تفهم أبنائهم في هذه المرحلة وكيفية التعامل معهم .ولغرض الوصول لهذه الأهداف قمنا بإجراء دراسة وفقا للإشكال التالي :هل للنشاط البدني الرياضي دور في تحقيق التوازن لبعض أبعاد الشخصية لتلاميذ سنة رابعة متوسط ؟ .ومعتمدين في تحليلنا على ثلاث فرضيات فرعية من خلالها ضبطنا لمقياس المناسب لهذه الدراسة والمتمثل في مجموعة من المؤشرات التي تقيس التوافق النفسي و الاجتماعي من إعداد و تسطير الدكتور محمود عطية هناء ، أما بالنسبة للعينة فكانت عبارة عن 80 تلميذ من مختلف متوسطات بلدية سيدي عمران بولاية الوادي اختيرت بطريقة عشوائية . وبالنسبة للمنهج فقد اعتمدنا في بحثنا على المنهج الوصفي لأنه المنهج الملائم لدراسة الظاهرة و إعطائها تفسيرا بشكل علمي ، وفي الأخير توصلنا إلى النتائج : إن النشاط البدني الرياضي المدرسي يساهم في تحقيق التخلص من الإنفراد وذلك من خلال إكساب التلميذ م ، عن طريق بعض الأنشطة الرياضية المسطرة خصيصا لذلك ؛ و يساهم في تحقيق ويؤثر في الآخرين و يتأثر بعض المهارات التي تجعله يثق بنفسه ويعتني الانتماء للجماعة وذلك من خلال الأنشطة التي تساعد على تنمية احترام الغير وتقبل الآخر، وكذلك يساهم في تحقيق الوقاية من الإعراض العصابية . ومن خلال هذه الاستخلاصات نستنتج أن للنشاط البدني الرياضي المدرسي أهمية في تحقيق التوازن لبعض أبعاد الشخصية بالنسبة لتلاميذ السنة الرابعة متوسط .
The main purpose from this research is to mention some points which are: the important of sport physical activities in Middle school and its contribution in making a righteous person from all sides. And try to solve student’s problem in the starting of adolescent. And also give a helping hand to families to understand their kids spatially in this stage. And for getting to our purpose, we have done a study dealing with this question: has the physical activities role in balancing some of the personal dimensions for 4th year students. In our analyses we relayed on Sub 3 hypotheses and from it we marked the suitable questioner for this study, and we can say that it is a set of indicators that measure psychological and social compatibility by D, Mahmoud Atiya Hanaa, as for the sample was about 80 students from multi middle school of Sidi Omran_Al Ouad which we have choose them in a random way. In our research we have adapted a curriculum which was the descriptive approach, because it is the appropriate one to study the phenomenon and give it a scientific explanation. In the last we resulted that: Physical Activities School Sports have an impact on getting rid of the monopoly. Through acquisition students some skills that helps them to build self confident and influence in people and by people, and all that is by some sport activities ruler for so; and contribute in making the Affiliation to the group and that is from activities that helps them recpect and accept others,also it deals with prevention neurological symption. Through this conlusions,we found that Physical Activities School Sports has an importance of achiving balance some 4th year students personal sides(dimension).
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4840
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
حمادي ابراهيم، حادقي المبروك.pdf7,65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.