Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4857
Title: دور حصة التربية البدنية و الرياضية في التنشئة الإجتماعية للمراهقين في المرحلة الثانوية دراسة ميدانية بثانوية المصالحة ولاية ورقلة
Authors: كواش توفيق
عباسي خالد
وهابي عيسى
Keywords: حصة التربية البدنية و الرياضية
التنشئة الإجتماعية
مراهقين في المرحلة الثانوية
physical education
social upbringing
Adolescence
Issue Date: 2014
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة حصة التربية البدنية زوالرياضية في التنشئة الأجتماعية للمراهقين وكذلك معرفة التغيرات التي تحدث للمراهق من الجوانب النفسية والاجتماعية واستخدم الباحث المنهج الوصفي لتحقيق فرضيات البحث والتي تضمنت أن ممارسة التربية البدنية والرياضيةتساهم في تكوين السمات الشخصية للمراهق، وأن حصة التربية البدنية والرياضية تساهم في تكوين المراهق اجتماعيا، وأن لأستاذ التربية البدنية والرياضية دور فعال في تنشئة المراهق في مرحلة التعليم الثانوي، وتمثلت عينة البحث في مجموعة من تلاميذ السنة الأولى ثانوي من ثانوية المصالحة بولاية ورقلة والبالغ عددهم 120 تلميذ (54 ذكر -66 أنثى)، واعتمد الباحث على الاستبيان لجمع المعلومات ،واستنتج الباحث أن حصة التربية البدنية والرياضية تساهم في التنشئة الاجتماعيةبتكوين السمات الشخصية للمراهق ،وكذلك تساهم في تكوين المراهق اجتماعيا باكتسابه القيم الاجتماعية المثلى، في حين أوصى الباحث بضرورة إعطاء أهمية كبيرة لفئة المراهقين باعتبارها فئة تحتوي طاقات هائلة يستوجب استغلالها والاستفادة منها وكذلك على أستاذ التربية البدنية والرياضية أن يعي المسؤولية التي يتحملها في توجيه وتربية المراهقين الذين هم تحت وصايته داخل حصة التدريس
This study aims at identifying the role of the physical education activities sessions in the social upbringing to the adolescents as well as identifying the psychological and social change that may touch them . we adopted here the descriptive method to achieve the research hypothesis that say : Practicing sports may contribute in making the adolescent social ; since the teacher of physical the adolescent at secondary school . The sample chosen was group of secondary school pupils of ALMOSALAHA in Ouargla, they were 120, 54 males and the others were female . The researcher relied upon the questionnaire to collect the necessary data . We have concluded that the physical education session activates contribute in making the personal features of the adolescent both individually and socially by providing him / her with ideal social values along with the teacher how does support this line by contributing in this process . The study recommends giving adolescents more care because of the huge energy they enjoy that should be positively exploits . The teacher has to be aware too of the responsibility he assumes as a tutor in instructing and guiding the adolescents.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4857
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
عباسي خالد، وهابي عيسى.pdf595,74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.