Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/5370
Title: التسويق المصرفي ودوره في دعم القدرة التنافسية للبنوك التجارية حالة البنك الوطني الجزائري وكالة ورقلة
Authors: عياش, مبروك
مولاي, لخضر عبد الـرزاق
Keywords: تسويق مصرفي
مزيج تسويقي
قدرة تنافسية
خدمات مصرفية
بنوك تجارية
تجارة خارجية
Marketing banking
Mix Marketing
Services bank
Competitiveness
Commercial banks
Issue Date: 17-Jun-2014
Abstract: ملخص الدراسة دف الدراسة الى معرفة مدى الدور الذي يلعبه التسويق المصرفي في زيادة القدرة التنافسية للبنوك التجارية خاصة عناصر المزيج التسويقي التي تمثل اهم العوامل المؤثرة في كسب الميزة التنافسية ،تمثلت افراد العينة في موظفي البنك الوطني الجزائري بورقلة وقد تم اختيار عينة عشوائية في حين تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات حيث وزعت ( 30 ) استبيان على عينة الدراسة ، وقد استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي لاختبار الفرضيات بالاستعانة . (SPSS بالبرنامج الاحصائي ( 20 توصلت هذه الدراسة إلى اهمية عناصر المزيج التسويقي المصرفي في تعزيز القدرة التنافسية ،كما توصلنا إلى ان توزيع وترويج الخدمات المصرفية تؤثر على قدرة البنك التنافسية ،في حين ان تسعير الخدمات و المنتج /الخدمات لا تأثر على الميزة التنافسية للبن وك التجارية. وقد توصلنا الى بعض الاقتراحات اهمها الاهتمام بعناصر المزيج التسويقي كونه العنصر المؤثر في وصول البنك الى القدرة على التنافس المصرفي ، وتحسين الخدمات المصرفية.
Summary of the study The goal study is to know the rol of marketing banking In supporting and increase competitiveness Especially the elements of the marketing mix That represent The most important factors affecting the gain competitive advantage We found our Staff in The algerian national bank in Ouargla and we carried out the choose of random pattern whereas the survey was used as tool to gather data , and we distibuted 30 surveys and we used descriptive analytic approach the choose of assumptions making use of statstic programme(SPSS). Concluded this study to the importance of elements of the marketing mix In building a competitive advantage, As we came to the distribution and promotion of of banking services affect the the competitive ability of the bank, while the service pricing and product / service does not affect the competitive advantage for the bank. Have reached some Recommendations Attention to the most important elements of the marketing mix Being an influential element in the arrival of the bank The ability to compete banking , And improving of banking services.
Description: مالية وبنوك
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/5370
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ayache-Mabrouk.pdf1,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.