Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9077
Title: علاقة تقدير الذات بمستوى الطموح والتحصيل الدراسي لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا دراسة ميدانية بمنطقة ورقلة الكبرى
Authors: عبد الله لبوز
بن كريمة, مريم
Issue Date: 2015
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين تقدير الذات ومستوى الطموح والتحصيل الدراسي لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا بورقلة، ودراسة الاختلافات في هذه العلاقة تبعا لمتغيرات الجنس، التخصص، عدد مرات الإعادة . وعلى ضوء أهداف هذه الدراسة وفروضها تمّ الاعتماد على المنهج الوصفي العلائقي. كما اعتمدت الدراسة على أداتين هما : تقدير الذات " لكوبر سميث " ومقياس مستوى الطموح المصمم من طرف الطالبة . وبعد التأكد من صدق وثبات الأداتين طبقت الدراسة على عينة بلغ تعدادها (277) طالباً وطالبة من المعيدين في شهادة البكالوريا ببعض الثانويات التي اختيرت بطريقة عشوائية بسيطة من منطقة ورقلة الكبرى . وقد عولجت البيانات المتحصل عليها باستخدام معامل الارتباط " بيرسون " للكشف عن العلاقة بين المتغيرات، ومعامل دلالة الفروق بين معاملات الارتباط " فيشر " . حيث أسفرت النتائج عن ما يأتي : * توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تقدير الذات ومستوى الطموح لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا . - لا تختلف علاقة تقدير الذات بمستوى الطموح باختلاف الجنس ( ذكور ، إناث ) لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا. - تختلف علاقة تقدير الذات بمستوى الطموح باختلاف التخصص ( علميين ، أدبيين ) لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا . - لا تختلف علاقة تقدير الذات بمستوى الطموح باختلاف عدد مرات الإعادة ( مرة ،أكثر من مرة ) لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا . * توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تقدير الذات والتحصيل الدراسي لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا . - تختلف علاقة تقدير الذات بالتحصيل الدراسي باختلاف الجنس (ذكور ، إناث ) لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا . - تختلف علاقة تقدير الذات بالتحصيل الدراسي باختلاف التخصص ( علميين ، أدبيين ) لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا . - لا تختلف علاقة تقدير الذات بالتحصيل الدراسي باختلاف عدد مرات الإعادة ( مرة ،أكثر من مرة ) لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا . * توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التحصيل الدراسي ومستوى الطموح لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا . - لا تختلف علاقة التحصيل الدراسي بمستوى الطموح باختلاف الجنس (ذكور ، إناث ) لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا . - تختلف علاقة التحصيل الدراسي بمستوى الطموح باختلاف التخصص(علميين ، أدبيين) لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا. - لا تختلف علاقة التحصيل الدراسي بمستوى الطموح باختلاف عدد مرات الإعادة ( مرة ،أكثر من مرة ) لدى الطلبة المعيدين في شهادة البكالوريا .
This study aimed to detect the relationship between self-esteem and the level of ambition and academic achievement among students teaching assistants in Ouargla baccalaureate certificate and the study of the differences in this relationship due to sex specialty, the number of repeats . In the light of the objectives of this study hypothesis was relying on the descriptive approach relational The study also relied on two tools: self-esteem, "Cooper Smith" and the measure of the level of ambition of the student researcher design. After confirming the validity and reliability of tools applied to a sample of (277) students of teaching assistants in some high schools and major Ouargla region. Obtained data have been addressed by using the link "Pearson" coefficient for the detection of the relationship between the variables and the coefficient of correlation between the sign of the differences "Fisher transactions." Which resulted in the results for the following : * No statistically significant relationship between self-esteem and the level of ambition of the students teaching assistants in a baccalaureate degree. - Relationship self-esteem level of ambition among students teaching assistants do not vary by sex (male, female) in a baccalaureate degree. - Relationship self-esteem level of ambition vary depending on specialization (scientific, literary) of the students teaching assistants in a baccalaureate degree . - Relationship self-esteem level of ambition among students teaching assistants do not vary according to the number of repeats (once, more than once) in a baccalaureate degree. * No statistically significant relationship between self-esteem and academic achievement among students in baccalaureate teaching assistants. - Relationship self-esteem collection of study vary by sex (male, female) students have teaching assistants in a baccalaureate degree . - Relationship self-esteem collection of study vary by specialization (scientific, literary) of the students teaching assistants in a baccalaureate degree. - Relationship self-esteem academic achievement among students teaching assistants do not vary according to the number of repeats (once, more than once) in a baccalaureate degree. * No statistically significant relationship between academic achievement and the level of ambition of the students teaching assistants in a baccalaureate degree. - Academic achievement relationship with the level of ambition vary by sex do not (male, female) students have teaching assistants in a baccalaureate degree. - Academic achievement relationship ambition vary depending on the level of specialization (scientific, literary) of the students teaching assistants in a baccalaureate degree. - Academic achievement relationship ambition level of the students teaching assistants do not vary with the number of repeats (once, more than once) in a baccalaureate degree .
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9077
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben-krima-meriam.pdf1,32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.